Bademuligheter i Østmarka

Type tur: dagstur, terrengsykkeltur
Natur/omgivelser: Skogsterreng
Trafikk: Bilfritt
Pluss: To trivelige serverings-steder og flere attraktive badeplasser.
Andre opplysninger: Passer for barn fra 8-9 år

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Foto: Øyvind Wold

Denne runden er en av vann-runder man kan gjøre i Østmarka ved Oslo. Turveien rundt Nøklevann er variert og gir stadig fine utsikter over vannet. Underveis passerer man fire fine badeplasser, rasteplasser og flere gamle husmannsplasser. Turen er noe kupert med et par bratte bakker, så den egner seg ikke for de aller yngste syklistene.
Ved Rustadsaga sportstue er det servering, og like ved finner man brygga til Nøklevann ro- og padleklubb, der det er stor aktivitet hele sommersesongen.

Om vi tar turen i retning mot klokka er den første vi passerer Katissa, som fram til 1916 ble drevet som skjenkested for plankekjørere på vei til Rustadsaga. Katissa er i dag tilrettelagt for badende og har godkjent ildsted. En snau kilometer lenger nord ligger Bremsrud rasteplass, med utsikt til mange av Nøklevanns svaberg.

Sarabråten i nordenden regnes som byens eldste utfartssted. Her var det gårdsdrift så tidlig som i 1578. Fra Sarabråten er det kort vei å gå opp til det kjente klatrefeltet ved Hauktjern.

Framme ved det mye mindre Ulsrudvann er det flere steder å bade, en langgrunn strand på nordsiden og svaberg på sørsiden.

En kilometer før man kommer til Rustadsaga kan man også prøve den korte avstikkeren ned til badeplassen ved Bråten, kanskje det flotteste badestedet i Østmarka, og særlig populært blant barnefamilier. Liten sandstrand, kveldssol, og stupemuligheter.

Turen kan gjerne rundes av med en stopp på Rustadsaga kafé like før man kommer ut på asfalten ved Bogerud.

NB: Turveien rundt Nøklevann er mye brukt, særlig i helgene – ta hensyn til turgåere.

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no