Dagstur

Rundtur mot svenskegrensa: Kvilten – Luvhøa – Lortsetra – Kvilten

Fjellkommunen Engerdal ligger utenom allfarvei for de fleste, men har flere attraktive sykkelmuligheter. Denne runden går på veier med garantert lite trafikk, sannsynligvis vil du ikke møte en eneste bil underveis. Fin utsikt til Kvisleflået naturreservat, en diger fjellmyr særpreget av et stort antall små innsjøer.

På vei ned mot Luvhøsetra
Fakta rundtur mot svenskegrensa

Fylke: Hedmark
Start/ sluttpunkt: Kvilten på Fv26, seks km sør for Drevsjø i nord-Hedmark
Distanse: 25 km
Samlet stigning: 370 hm
Underlag: grusvei av litt varierende kvalitet
Vanskelighetsgrad: lett til middels
Biltrafikk: svært lite eller ingen
Aktuell nettside: femundengerdal.no

Parti fra Kvisleflået-myrene

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring: Lang, men stort sett ikke bratt stigning, opp forbi Kvislebørthøgda. Bratteste parti med en stigning på 5 – 6 % er en kilometers strekning omtrent fra Hovdroa.

Opptur: I traktene rundt Femunden og nasjonalparken, er det få steder man kan sykle på vei over ni hundre meters høyde, men på denne turen kommer vi opp på et fjellplatå der veien går litt over tusen meter, like øst for toppen Svarthammaren.
Utsikten er formidabel, men ser mange mil mot nord og vest, og ned på naturreservatet Kvisleflået. Dette er et tredve kvadratkilometer stort våtmarksområde, preget av små lave koller med masse døde furutrær, myrer og en rekke større og mindre tjern. Kvisleflået har et rikt fugleliv og er populært blant fuglekikkere. Fra Skjeftmyra er det to kilometer nedoverbakke til Lortsetra, på til dels dårlig vei, her lønner det seg å ta det litt rolig. Fra Lortsetra er det en mil på nesten helt flat vei tilbake til Kvilten.

Mulig forlengelse av turen: Man kan fortsette tre kilometer østover fra Skjeftmyra til Nysætra, rett ved svenskegrensa. Herfra er det sti opp til en av kommunens anbefalte utsiktstopper, Østerhogna, 1185 moh.

Trykk “Send to Device” over kartet for å laste ned til smarttelefon eller gps.