Distanse: 3,5 km
Underlag: Hardpakket grus
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start/Slutt: Universitetet i Tromsø.

Utfordringer: Ingen.
Biltrafikk: Ingen.
Sykkeltype som kan brukes: Alle, utenom landeveissykkel.
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående og joggende.

Beskrivelse

Fra Universitetet i Tromsø kan man ta en veldig fin runde ved Rundevannet. På veien sykler du langs Langvannet, hvor det er en koselig rasteplass med grill (bare ta med eget kull), piknikbord og en liten sandstrand. Rundt Rundevann går en veldig koselig, smal treklopping, verdt å gå av sykkelen for å gå rundt.

Halvveis i runden kommer du forbi Trykkbassenget, med treningsapparater og en drikkevannskilde. Dette er et populært turmål for barnehage- og skole-barn, så sykle rolig. Her kan du velge å sykle videre på Lysløypa til Nordspissen, eller sørover mot Prestvann, som er en annen grønn sykkelrute.

For deg som vil sykle videre…

Fra Trykkbassenget kan du ta av fra runden og sykle Lysløypa nordover og sørover isteden.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.