Distanse: 3 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 7-8 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start og slutt: Løveid sluser ved Farelva, Skotfoss.

Utfordringer: Litt ujevn grusvei
Biltrafikk: Lett trafikk første og siste 500 meter, ellers bilfritt
Anbefalt sykkeltype: Terrengsykkel/hybridsykkel
Spesielle hensyn: Ingen
Vinterbrøyting: Nei

Beskrivelse

Denne korte runden gir et innblikk i historien rundt papirfabrikken som lå langs Skienselva. Det var Skandinavias største papirfabrikk på slutten av 1800-tallet. Turen starter ved Løveid sluser, som sto ferdige i 1861 og er en del av Telemarkskanalen, som går helt til Dalen i indre Telemark. Langs Skotfoss-stien finnes en rekke tavler med informasjon om industrihistorien i området, man ser også rester av Skandinavias første elektrisk jernbane, anlagt i 1892, og med en toppfart på 7,5 km i timen!

To tredjedeler av sykkelrunden er helt bilfri, og det er fine rasteplasser med utsikt over elva.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.