Distanse: 32 km
Barn: Fra 11-12 år

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start: Sognsvann t-bane
Slutt: Sognsvann t-bane

Utfordringer: Noen motbakker kan oppleves litt krevende, det er lov å dytte!
Biltrafikk: Ca. 1 km langs Maridalsveien kan det være litt trafikk ved Skar
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykkeltyper bortsett fra landeveissykkel
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående på turveien i marka
Offentlig transport: T-bane til og fra Sognsvann stasjon

Beskrivelse

Dette er en klassisk rundtur som starter og slutter på Sognsvann. Hit kan man komme med t-bane og det er også en stor parkeringsplass her. Sognsvann er et av Oslos mest kjente badeplasser og turområder. Her er det fine rasteplasser, kiosker og toaletter. Sykkelturen går på turveier og langs lysløype på grusvei. Det er lettsyklet og småkupert. Flere steder er det plassert ut benker hvis det er behov for en pause. De bilfrie turveiene følges til krysset ved Hammeren og inn Gamle Maridalsvei.

Nå venter et par spennende stopp ved de gamle kirkeruinene. De ligger flott til langs avstikkeren over jordet og med utsyn til Maridalsvannet. Her kan det være fint å nyte matpakka. Like ved ligger også Maridalen Bygdetun og turveien går rett gjennom dette idylliske tunet hvor hønene rusler rundt og hestene går på beite.

Vel oppe på Gamle Maridalsvei følger et stykke på asfalt, forbi Maridalen skole og nedover bakkene mot Skar. Her går det unna så sørg for gode bremser. Fra Skar parkeringsplass følger ruta grusveien opp til Øyungen, som er nok et flott badevann i Oslo-marka. Bakkene opp kan nok kreve litt av de yngste syklistene, men trill gjerne sykkelen hvis det skulle bli for bratt. Langs vannet er det flott å sette opp telt eller hengekøyer og det er også satt ut toaletter og søppelkasser. Dette er et populært område både for syklister og turgåere. Etter at teltet er satt opp er det mange muligheter for småturer til fots på stier rundt vannet eller opp på Øyungskollen med flott utsikt.

Returen går langs grusveien på den andre siden av elven. Der er det flere spennende fossefall å stoppe ved. Turen går så noen km på asfalt opp langs Sandermosveien. Sander gård passeres og ligger flott til langs Maridalsvannet. Nå venter noen litt seige motbakker, men det er til gjengjeld herlig utsikt på toppen og benker flere steder hvor man kan puste ut før det bærer nedover mot Oset.

Det er noe veiarbeider ved Myrerveien, men det er skiltet gang- og sykkel og vel inne langs Akerselvas start er det flott og tilrettelagt turvei. Her er det bare å ta det med ro og nyte elvas stillhet og ro i denne øvre delen. Teknisk Museum passeres og her kan man få med seg spennende utstillinger og kafe. Rundturen går tilbake på turvei til Sognsvann.

Alternativ slutt

Hvis ønskelig kan turen fortsette langs Akerselva til Nydalen hvor det også er t-bane eller videre ned til sentrum. Vær obs på at det kan være mange turgåere langs elva.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no