Distanse: 4,9 km
Tid: 25 minutter
Underlag: Asfalt og fast grus

Navigasjon

Ruten ble testsyklet av Syklistforeningen september 2021. Endringer og avvik kan forekomme og SLF kan ikke ta ansvar for dette.

Start: Steinkjer stasjon
Slutt: Byafossen

Utfordringer: Ingen større utfordringer
Biltrafikk: Sykles i trafikk i sentrum, sykles på delt vei siste halve km
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykkeltyper kan benyttes
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående på turveier

Beskrivelse

Det sykles gjennom Steinkjer sentrum fra togstasjonen, over torget og forbi Rismelen aktivitetspark – en stor park med mange aktivitetsmuligheter for store og små.

Turveien går videre langs elva opp mot Campus Steinkjer. Her går sykkelveien mellom tennisbane og videregående skole så ta hensyn til gående.

Gang- og sykkelvei går videre langs Ogndsalsveien før det tas av mot venstre jevnt oppover Helgesveien mot boligområdene ved Byafossen.

Turen avsluttes ved gravfeltet Helge.

Dette er en flott sykkelrute som knytter sammen boligområdet på Byafossen med Steinkjer sentrum.
Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.