Distanse: 5 km
Tid: 20 minutter
Underlag: Asfalt fast grus

Navigasjon

Ruten ble testsyklet av Syklistforeningen september 2021. Endringer og avvik kan forekomme og SLF kan ikke ta ansvar for dette.

Start: Steinkjer
Slutt: Søndre Egge

Utfordringer: Ingen større utfordringer
Biltrafikk: Så godt som bilfri, bilveien krysses et par steder
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykkeltyper kan benyttes
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående på turveier

Beskrivelse

Det sykles på sykkelvei ut av Steinkjer og rett etter passering av brua ser du Bystranda ned til høyre. Ruta går mot venstre hvor det er godt tilrettelagt for gående og syklende langs Steinkjerelva. Turveien videre er veldig idyllisk. Dette er et populært turområde og her er benker hvor man kan sitte og se utover sjøen.

Gang- og sykkelveien videre går helt til Søndre Egge og gjør turen trygg for alle som ønsker å sykle. Paradisbukta er en flott strand som er verdt en stopp.

Dette er en flott sykkelrute som knytter sammen boligområdet på Søndre Egge med Steinkjer sentrum.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.