Distanse: 194 km
Underlag: 60 % grus, 40 % asfalt

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Elverum

Utfordringer: Mange høydemetre
Biltrafikk: Stort sett lavtrafikkerte veier
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med ganske grove dekk
Spesielle hensyn: Noe varierende grusforhold

Beskrivelse

Dette er en skikkelig rundtur gjennom Finnskogen med stor variasjon. Ut av Elverum kommer du raskt inn på små grusveier som tar deg til Lisjøen – en perle vel verdt et stopp. Fortsett gjennom skogen nedover Kynnavassdraget, som er tilrettelagt flere steder med telt-, bål- og rasteplasser. Her kan det passe med overnatting i det fri eller i gapahuk. Kombinere gjerne med padling!

Videre gjennom skogen er det veldig stille og greie grusveier. Nå venter en etappe på asfalt og du passerer butikken på Kilen som er siste sjanse for proviantering på en stund. Ruta går nå igjen over på stille grusveier og avstikkeren ned til Vermundsjøen er en idyll det er verdt å få med seg. Videre oppover langs rute 9 er det rolig sykling og flere gapahuker som kan være fine til en rast. Her er det også mulig å overnatte i friluft. Ønsker du å sove innendørs er Gravberget Gård et flott sted. Få også med deg Gravberget kirke i den koselige bygda.

Du følger så rute 9 et langt stykke. Denne ruta går helt fra Trysil til Halden og lever opp til navnet sitt – Villmarksruta. Ved Sjøenden Camping er det mulig å overnatte og Osensjøen er flott til bading og avslapning. Siste dagsetappe går på en sidevei av den trafikkerte Trysilvegen og selv om du krysser den flere ganger er det overraskende stille og rolig å sykle her. Her er det grusveier i kulturlandskap og det går jevnt nedover. Det er en flott avslutning på rundturen å komme inn over Hernes og Elverum på sykkelvei.

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no