Distanse: 59 km
Underlag: 80 % grus, 20 % asfalt. Kan variere noe i løpet av året

Navigasjon

Forbehold:

Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Start og slutt: Kynnbrua

Utfordringer: Kan være noe grov grus på den nordlige delen
Biltrafikk: Grusveier med lite trafikk
Sykkeltype som kan brukes: Grussykkel, hybrid med grove dekk
Spesielle hensyn: Ingen spesielle

Beskrivelse

Variert runde langs hele Kynna-vassdraget som inkluderer stille villmark, idyllisk åkerlandskap og koselige rasteplasser langs vannet.

Starter ved Kynnbrua hvor det er gode parkeringsforhold. Første del av ruten går opp til Risberget på asfalt og grus og på toppen er det gode muligheter for en rast ved kirken. Der er det flott utsikt. Veien videre går på delvis asfalt og grus langs idyllisk åker og eng og er lettsyklet langs Sørskogsbygdvegen. Etter hvert bærer det av sted inn i villmarken på grusveier og med litt mer krevende grusunderlag. Her kan du nyte stillheten og roen. Husk å ta en rast ved idylliske Silksjøen hvor det er bademulighet og benker.

Vel nede ved Kynnbrua fortsetter runden langs den sørlige delen av vassdraget og dette er veldig lettsyklet og koselig. Det er laget flotte rasteplasser flere steder hvor det også er mulig å telte og bade. På ruten kan rester av steinalderbosetning besøkes. Det er satt opp gapahuker og etablert bålplasser.

Området er stille og rolig med nærhet til vannet mange steder og sykling langs åpne furumoer. Det er et eldorado for padling så turen kan fint kombineres med en tur på vannet.

Turen er skiltet som Sørlige og Nordlige Kynndalsrunden. Noe skilting mangler.

Se mer info med kart om teltplasser på www.opplevkynna.no

Dette er én av Syklistforeningens mange turforslag i Norge. For flere turforslag, se her . Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no