Distanse: 8,2 km
Underlag: 75 % asfalt, 25 % grus
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Kryss Ivar Skjånes veg/Østre Rosten vei, Tiller.
Slutt: Kryss turvei/Osloveien ved Kroppanbrua.

Utfordringer: En stigning ved Nedre Leirfoss, noe bratt nedkjøring fra Fossestuvegen mot Nidelva.
Biltrafikk: Første halvdel av turen går i beskjedent trafikkerte boligområder.
Sykkeltype som kan brukes: Alt unntatt landeveissykkel og de minste barnesyklene.
Spesielle hensyn: Turveien sykles på de gåendes premisser.
Vinterbrøyting: Langs asfaltveiene.

Alternativ til

Denne ruten er et godt alternativ til: Bjørndalveien, Osloveien, Gamle Okstadbakkan.

Beskrivelse

En ganske grønn og trygg måte å komme fra Heimdal/Tiller inn mot Trondheim. Turen er preget av flater og slake nedoverbakker. Fra Haldor Flatens veg går mesteparten av turen videre på turveier og den nesten bilfrie Mellomfossvegen. Helt bilfritt siste to kilometer langs Nidelva. Her finnes også bord og benker under små tak, ment for fiskere, men de deler nok med syklende som trenger en pust i bakken.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.