Distanse: 6 km
Underlag: Grus, varierende kvalitet
Barn: Fra 8-9 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start/Slutt: Grusbanen “Tønna” ved Arthur Arntzens veg.

Utfordringer: De første 2 km er det en nokså smal tursti, men med fast grusdekke. Ta hensyn til gående.
Biltrafikk: Ingen.
Sykkeltype som kan brukes: Hybridsykkel og terrengsykkel.
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående og joggende.

Beskrivelse

En vakker skogstur med lett helling opp til rasteplassen Gutta på skauen, hvor det også er en liten kiosk åpen på søndager i skisesongen. Den første biten fra grusbanen til Gjeterstenen er smal, ta hensyn til turgåere. Underlaget er godt hele veien, men fra rasteplassen og ned har den litt preg av traktorvei, kan bli sølete når det er vått. Men dette jobbes med å utbedres.

På vei oppover ser du dalsiden, med en og annen foss som skjærer gjennom skogen, og nedover får du utsikt over byen og fjellene på andre siden av Tromsøya. Men noe av det flotteste med turen er det krystallklare vannet, som lar deg se rett ned på de vakre, slepne stenene rett under overflaten i Tromsdalselva.

OBS: Vær oppmerksom på at på grunn av en skytebane i området er jorden blyforgiftet, så pass ekstra på dyr eller barn du har med, så de ikke spiser noe jord. Ellers er det ufarlig.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.