Distanse: 12,5 km én vei
Underlag: Asfalt
Barn: Fra 10-11 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Anton Jakobsens veg, ved Fjellheisen.
Slutt: Sandvika – krysset Innlandsvegen, Ramfjordnesvegen.

Utfordringer: Solstrandvegen ved Reinen skole og utover er noen ganger sterkt trafikkert av busser, vær obs.
Biltrafikk: Litt trafikkert det første stykket. Når boligfeltene tar slutt er det svært lite.
Sykkeltype som kan brukes: Alle.
Spesielle hensyn: Ingen.

Beskrivelse

Den flateste og en av de vakreste rutene i Tromsø. Asfaltert hele veien, med småbruk og beitemarker på alle kanter, og ville fjell rett over fjorden. På veien kan du stoppe på koselige gårdsutsalg, og innimellom må du stoppe for geiter som gjetes over det som tidligere var hovedveien sørfra til Tromsø. Er du heldig kommer du tett på noen ørn, før du ender opp på den idylliske sandstranden i Sandvika. Det er ikke lagt til rette for parkering ved stranden, så dette er et eksklusivt mål for syklister.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.