Langtur

Unionsleden: Fra Moss til Ørje

Mildt og snilt langs koselig kulturlandskap i gamle Østfold. Med grensebyen Ørje som mål er dette en lettsyklet tur som passer fint for de aller fleste. Underveis er det mye å få med seg av attraksjoner og det sykles gjennom flere småbyer. Den starter i Moss, som er verdt et besøk i seg selv og som er enkel å komme til med tog.

Underveis vil du komme innom Spydeberg, Askim og Mysen. Det er også lange strekninger på stille småveier med et frodig og grønt jordbrukslandskap. Ta gjerne med badetøy for en dukkert i noen av vannene som passeres. Denne vel 9 mil lange strekningen av Unionsleden er den andre Syklistenes Landsforening har klassifisert gjennom det nye stjernesystemet.

SLF har gitt den norske strekningen av Unionsleden 4 stjerner

Distanse: 91 km
Tid: 2 dager
Underlag: 95 % asfalt, 5 % grus
Gradering: Middels krevende

Start – Slutt: Moss togstasjon – Ørje sentrum

Offentlig transport: Tog til Moss – buss fra Ørje, tog fra Mysen

Trygghet: Stort sett trygge småveier, noen km med høy trafikk ved Rød ut av Moss. Her kan det oppleves som noe utrygt ved rushtidstrafikk

Lademuligheter: Det er mulig å tilpasse dagsetappene så det lar seg gjøre å lade underveis.

Skilting: Ruten er godt skiltet, men det er noen mangler så ha med kart eller last ned digitalt spor.

Om Unionsleden
Unionsleden er en nyskiltet rute som går mellom Norge og Sverige. Hele ruten går fra Moss til Karlstad i Sverige. Det er laget en offisiell side for hele leden hvor det er mye informasjon om bakgrunnen for leden og Unionshistorie. Den kan besøkes her: https://www.unionsleden.com/

Turbeskrivelse
Offisielt starter ruten og skiltingen fra Konventionsgaarden i Moss. SLF har valgt å legge inn ruten fra Moss stasjon, så det skal være enkelt å finne frem i starten. Husk å få med deg fossen ved Verket før du forlater byen.

Ut av Moss går ruten på småveier og idyllisk sykkelvei før det blir noen km langs Vålerveien med ganske mye trafikk. Det kan være fint med en stopp ved idylliske Rødsund hvor det er satt opp flere benker. Ved Kirkebygden blir det rolig og idylliske småveier en lengre periode. På Tveter kan det være fint med et besøk på gårdsbutikken Den sorte Havre.

Golfbanen på Mørk ligger idyllisk til langs ruta. Det er gode asfaltveier og åpne furumoer og det sykles mye på stille og rolige småveier. Spydeberg Prestegård er verdt en stopp for å se på den historiske hagen.

Spydeberg og Askim kommer tett på hverandre og mellom de er det en koselig rasteplass ved Gamle Fossum bru. Her er det også en veikro og et krigsminnesmerke.

På Brennemoen er det hotell og da er man omtrent halvveis på ruten. Mysen er første tettsted dag 2 og her er Høytorp Fort verdt en stopp. På Bamsrudlåven er det gårdsbutikk.

Ruta går stort sett på gode asfaltveier med lite trafikk. Det er noen km med fast grusvei som gir kjærkommen variasjon. Det er flere rasteplasser og bademuligheter langs ruta med Rødnessjøen som en spesiell idyll.

Vel fremme i Ørje er det vel fortjent med en matbit hos idylliske Bakergaarden Cafe. Her kan også Haldenvassdragets Kanalmuseum besøkes. Fra Ørje går det turistbåter langs kanalen. Det er også mulig å overnatte like utenfor Ørje på Solstrand Bruk.

Til info så er det også merket en nordlig rute på deler av strekningen som kan følges som et alternativ. Ønsker man å sykle Unionsleden tur/retur kan det være et alternativ å velge den nordlige ruten den ene veien. Denne er ikke testet av SLF.

Når grensene åpner igjen vil det være mulig å fortsette videre inn i Sverige hvor ruten er skiltet helt til Karlstad.

Ønsker du å sykle videre kan du f.eks. koble deg på Nasjonal rute 9 Villmarksruta videre til Halden eller fortsette den nordover.
Link til den turen: https://syklistforeningen.no/turer/villmarksruta/

KRITERIE

STJERNER

VEKTING

Trafikksikkerhet/Trygghet

Stigning pr dagsetappe

Underlag

Skilting og merking

Turistinfrastruktur pr dagsetappe, 40-60 km

Scenisk kvalitet

Opplevelse/tilbud pr dagsetappe

Tilkoblingsmuligheter til offentlig transport

Markedsføring/info

El-sykkelvennlighet

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2021.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.