Distanse: 2,8 km
Underlag: Asfalt og grus
Barn: Fra 7-8 år

Navigering på mobil

Velg det systemet du foretrekker å bruke for å navigere på mobil:

Start: Hovedinngangen på Universitetet i Agder
Slutt: Bygata, Kristiansand Museum

Utfordringer: Ingen.
Biltrafikk: Det kan være noe biltrafikk ved Lovisenlund skole. Østre Ringvei er sterkt trafikkert.
Anbefalt sykkeltype: Alle.
Spesielle hensyn: Ruta krysser Gimleveien og Østre Ringvei.

Alternativ til

Sykkelvei og bilveien fra UiA til Vige.

Beskrivelse

Denne ruta knytter sammen to store grøntområder og museer nokså sentralt i Kristiansand. Det er en fin rute både for turister og barnefamilier, selv om den på ett sted krysser en litt trafikkert vei. Fra hovedinngangen på UiA sykler man ned langs sykkelstien som går bak J-bygget og videre ned forbi Agder Naturmuseum og Gimle Gård. Etter å ha krysset Gimleveien sykler man ned til Lovisenlund skole og følger sykkelveien opp Oddernesveien og ned mot Steinerskolen. Derfra krysser man Østre Ringvei og sykler inn grusstien mot Bispegra. I stedet for å sykle forbi rehabiliteringssenteret og de ulike institusjonene sykler man opp langs bekken og tar til høyre rett før man kommer til Donns fotballbane. Derfra sykler man på grusveien mot Kristiansand Museum og følger grusveien til man er i Bygata.

For deg som vil sykle videre…

Går det an å sykle helt ned til Vige og følge sykkelveien videre både øst- og vestover, eller sykle ned Vigeveien og tilbake over Bjørndalssletta.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.