Distanse: 40 km
Tid: 2 timer
Underlag: Asfalt, litt grusvei

Navigasjon

Ruten ble testsyklet av Syklistforeningen september 2021. Endringer og avvik kan forekomme og SLF kan ikke ta ansvar for dette.

Start: Verdal
Slutt: Steinkjer

Utfordringer: Ganske kupert så det blir en del høydemetre totalt
Biltrafikk: Det sykles noe i delt trafikk i starten av Leksdalsvannet
Sykkeltype som kan brukes: De fleste sykler kan benyttes, men obs noen km med grus
Spesielle hensyn: Ta hensyn til gående på gang- og sykkelveier

Alternativ til

Fra Henning kan Henningveien følges helt til Steinkjer.
Ved Bruem kan Rølivegen og Bruemsvegen følges inn til Steinkjer

Beskrivelse

Denne turen knytter sammen de to byene Verdal og Steinkjer på landlige turveier og gjør det mulig å unngå tunnel langs E6.

Starten i Verdal går langs sykkelvei som er godt tilrettelagt. Ganske snart kommer man inn på Stiklestad Allé som virkelig lever opp til navnet sitt og er en drøm å sykle på. Selve Stiklestad er vel verdt en stopp med all sin historie og sine bygninger.

Nå bærer det oppover mot Leksdalsvannet og en kupert rute venter. Det er en god del opp og ned og det sykles i delt trafikk som veksler mellom 80- og 60-soner. Omgivelsene er preget av kulturlandskap med kyr på beite, gårder, høydedrag med utsikt over vannet, åker og eng. Det gjelder å være tålmodig i motbakkene så kommer belønningen i etterfølgende nedoverbakker.

Ved Henning tar ruten av mot Rølivegen. Her følger ruta idylliske småveier og det er mindre biltrafikk. Ved Bruem blir det noen km med grusvei og Oftenåsen turområde passeres.

Siste etappe går på asfalt nedover mot byen og det er fin utsikt. Gangveien ned Tranabakkvegen kommer litt brått på så vær obs nedover bakkene.

Det er få steder med servering langs ruta så mat og drikke må medbringes.

Dette er én av Syklistforeningens mange Grønne sykkelruter i de største byområdene i Norge. Se alle Grønne sykkelruter her. Du kan støtte vårt arbeid for å kartlegge trygge ruter, og gjøre det trygt å sykle over alt, ved å bli medlem.