En av de store strendene ved Hovden
Fakta tur til Hovden i Vesterålen

Fylke: Nordland

Start/ sluttpunkt: Rise i Bø, kryss Fv915/Fv820, hit går det buss flere ganger om dagen fra Sortland

Distanse: 17,5 km (en vei)

Samlet stigning: 185 hm

Underlag: asfalt

Vanskelighetsgrad: lett

Biltrafikk: svært lite

Aktuell nettside: visitvesteralen.com

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Utfordring
På denne turen er man eksponert for åpent hav og vinden kan ta skikkelig, særlig nord for Nykvåg. Kort, men ganske bratt stigning fra Sandvikbukta, omtrent halvveis. Få servicetilbud underveis og framme på Hovden, men matbutikk på Rise.

Opptur
Veien ut til Hovden har mye av det en tursyklist kan drømme om; spektakulær nordnorsk natur, svært lite trafikk og en vei som ligger til dels helt nede i sjøkanten, med bratte fjell på den andre siden. På veien ut passerer man Nykvåg, som har et stort fuglefjell rett utenfor. På turen videre sykler man langs en lang rullesteinstrand med storhavet rett utenfor – dette er rått og vilt!
Hovden har rundt femti hus, men kun 15 fastboende. Campingplassen er en gammel fotballbane der du betaler bare noen få kroner for å sette opp et telt. Det finnes ellers både hus og leiligheter til leie. Sommeren 2018 åpnet «Storhavet Kafe» på Hovden, med åpningstider som varierer med sesong, sjekk facebooksiden.
De tøffeste kan også bade, vannet er sjelden over ti grader. Finnbugsanden og Skiftesanden i Hovden er uansett virkelig flotte sandstrender og verdt et besøk.
Fra Hovden og sørover mot Tussen går det tursti, det gjør det også på nord- og østsiden av Malnesberget (529 moh.)

Forbehold:
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.

Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no