Slik får du en sykkelvennlig arbeidsplass

Å legge til rette for at ansatte skal velge en aktiv reisevei til og fra jobb er viktigere enn noen gang. Med en sykkelvennlig arbeidsplass vil virksomheten din best mulig legge til rette for at ansatte og besøkende skal kunne sykle til virksomheten. Vår sertifisering vil gi deg det du trenger for å bli en sykkelvennlig arbeidsplass.

Virksomheter som legger til rette for aktiv transport gjennom sykling til og fra jobb, får mange fornøyde ansatte. Aktiv transport gir redusert sykefravær, økt lojalitet og er viktig for mange. Det gir også lavere klimaavtrykk for virksomheten. Med sertifisering viser virksomheten ansvar for ansattes transport til og fra jobb, tar miljøhensyn i praksis og ivaretar brukere og besøkende som ankommer på sykkel.

PwC, Telenor, Avantor, Oslo rådhus, Vegdirektoratet, Sykehusapotekene, Undervisningsbygg i Oslo, Akershus fylkeskommune, 2020Park, Hennig Olsen og Bærum kommune er noen av de sertifiserte virksomhetene. Siden 2017 har Syklistforeningen sertifisert over 250 bedrifter, både kommunale og private virksomheter over hele landet. Her kan du lese om hvordan det gikk da vi kartla over 100 virksomheter i Oslo kommune, som skoler, NAV-kontor og andre kommunale enheter.

Hva er Sykkelvennlig arbeidsplass-sertifisering?

Sykkelvennlig arbeidsplass er en sertifiseringsordning eid og driftet av Syklistenes Landsforening. Her vil arbeidsgivere få rådgivning om hvordan tilrettelegge best mulig og bli sertifisert som sykkelvennlig virksomhet. Syklistforeningen hjelper arbeidsgivere med å bedre tilrettelegge for aktiv transport gjennom sykling til og fra jobb.

Slik kommer du i gang med å bli en sykkelvennlig arbeidsplass:

• Får en gratis oppstartssamtale med oss
  • Kartlegging av bedriften og befaring på lokasjonen(e) for å identifisere dagens ordning og potensiale til forbedring
  • Sluttrapport og anbefaling med klassifisering av virksomheten, basert på virksomhetens score
  • Anbefalinger av tiltak slik at arbeidsplassen kan løfte seg ytterligere

Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av oss for å finne ut hvordan din arbeidsplass kan bli sertifisert som sykkelvennlig:

• Ida@syklistforeningen.no
  • Matias@syklistforeningen.no
  • Roar@syklistforeningen.no

Lær mer

Ta kontakt med oss for tilbud om sertifisering, fyll ut skjemaet

Virksomheten*

Kontaktperson*

Antall ansatte

Du blir kontaktet av oss etter at vi har mottatt hendvendelsen!

Sertifiseringstjenesten — fra pilotperiode til permanent drift

• Syklistenes Landsforening har bygd opp sertifiseringsordningen Sykkelvennlig arbeidsplass i samarbeid med FutureBuilt . Etter en pilotpilotperiode der vi vurderte sykkelforholdene på åtte arbeidsplasser, ble sertifiseringstjenesten lansert i Oslo rådhus på verdens helsedag, 7. april 2017.

• Der fikk representanter for disse virksomhetene overrakt plaketter som synlig bevis på hvor godt de har lagt til rette for at ansatte skal velge sykkelen til, i og fra jobb. De første sertifiserte arbeidsplassene er kommunale og ligger i Oslo, Bærum, Asker og Drammen, som sammen står bak FutureBuilt, der målet er å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur av høy kvalitet. Transport er ett av områdene FutureBuilt jobber med, deriblant god sykkeltilrettelegging.

• Nå kan andre private og offentlige virksomheter bli sertifisert på samme måte og oppnå gull-, sølv- eller bronsenivå, alt etter hvor høy score de oppnår. Tjenesten skal rulles ut til å bli en landsdekkende sertifiseringsordning.

Under lanseringen av sertifiseringstjenesten i Oslo rådhus mottok representanter for de åtte «pilotarbeidsplassene» synlige bevis på arbeidet de har gjort for at ansatte skal bruke sykkelen til og fra jobb. Fra venstre: Varaordfører Yousuf Gilani (V) for Drammen rådhus, Sigrun Dalen Ganz for Helsetjenesten i Drammen, byråd Rina Mariann Hansen (Ap) for Oslo rådhus, utvalgsleder Morten Skauge (H) for Kommunegården i Bærum, Rande Hansen for Rykkin skole i Bærum, ordfører Lene Conradi (H) for Asker rådhus, Elisabeth Kolrud for Jørgensløkka 66 og Toril Borvik for Renovasjonsetaten i Oslo. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien