Velkommen til Syklistenes Landsforenings lokallag i Ålesund. SLFs lokallag Ålesund og omegn ble stiftet den 20. mai 2021.
ÅPENT BREV
Dato: 30. mars 2022
Fra: Syklistenes Landsforening Lokallag Ålesund og omegn
Til: Møre og Romsdal fylke
Høringsuttalelse til Møre og Romsdal Fylkesstrategi
- MRFylke burde bruke reguleringsplaner for å promotere sykling
- alle reguleringsplaner, må ha en kapitel for aktiv mobilitet.
- Viktig å legge til rette i alle planer (når det planlegges en tunnel, en kollektivknutepunkt, en bro eller ny industripark).
- MRFylke har en viktig posisjon for å etablere sammenhengende sykkelveger. Spesielt viktig mellom kommuner, enda viktigere når Haram skilles fra Ålesund MRF
- Nordøvyvegen: tregere fra Finnøy til sentrum, skaffer bilavhengighet i et land hvor 14% av befolkning ikke bil, og står da utenfor
- Kartlegging av behov
- utarbeide en sykkelkart, slik det ble gjort i Ålesund
- Skille ulike trafikanter: walkabilty, bikability
- MRF burde kartlegge sykkelmuligheter
- bruke Strava Metro for å identifisere hvor syklister sykler (ikke anta at de sykler på sykkelveger)Når det planlegges tunneler, Fylke må tilby reelle alternativer for nye
- ruter: et godt eksempler er Volda Austefjord vegen stengt, Grefsneset
- Et godt eksempel er Brusdal – Digernesskiftet (langs Ørnakken Naturreservatet) gang og sykkel, som er brauta i vinter, men fører ingen veg! Det burde vært enkelt og trygt å sykle fra Digerneset til Brusdal (ikke bruke E39)
- MR er en attraktiv sykkeldestinasjoner. MRFylke bør jobbe med reiseliv og Turisme:
- Sykkelturist bruker mye mer penger og tid enn cruiseskipturister som har alt om bord.
- Sykkelturister slipper også mindre klimagass enn andre turister
- Norske Sykkelrute n1, EuroVelo: Atlanterhav: må bevares og ha tilbud for hotell for sykkelturister, verksted.
- Sammenhengende sykkelveg fra Ålesund til Geiranger via Gjørundfjord er en fantastisk sykkelrute
- Romsdal
- Dombås til Bjorli, Åndalsnes til Trollveggen: et har blitt gjort utredning før, hva har skjedd.
- Åndalsnes – Geiranger
- Geiranger – Lom: bruke gamle historiske vegen. Krever samarbeid med Innlandet fylkeskommune
- MRFylke bør bruke sin posisjon i skoler/administrativ bygninger for å promotere sykling: sunt, miljøvennlig og økonomisk
- Når det gjelder elsykler, folk er redd til å bli frastjålet sykkelen: sykkelhotell eller overvåkede områder
- Videregående skoler
- Sykkelparkering,
- kampanjer,
- minke behovet for personbiler,
- betale for parkering
- Redusere Fylkeskommune antall parkeringsplasser
- Sykkelparkeringstilbud er som regel en 10% av behov, selv om det tar 4-5 mindre plass enn for biler
- MRFylke bør bruke sin posisjon som Fram Mobilitetstjeneste
- Buss invitere folk til å ta sykkel på buss,
- Eller henge på et stativ
- Syklister og fotgjengere burde ha et redusert abonnement til Fram
- SYKLISTFORENINGENs medlemmer burde få en redusert abonnementspris til Fram
————————————————ARTIKKEL SLUTT————————————————
Nedslagsfeltet for laget er Ålesund, Sula og Giske.
For styremedlemmene blir det viktig å konkretisere satsingen gjennom Bypakke Ålesund, der arbeidet starter opp i 2021. Major oppfordrer folk i distriktet til å melde seg inn og på den måten støtte opp under sykkelarbeidet. – Blir vi flere, får vi mer slagkraft!
Velkommen til å bli med!
Kontaktinformasjon
Pierre Major (styreleder), tlf. 94035960, alesund@syklistforeningen.no
Lokallagsnytt:
ÅPENT BREV
Dato: 21. oktober 2021
Fra: Syklistenes Landsforening Lokallag Ålesund og omegn
Til: Ålesund kommune, Giske kommune og Sula kommune
Høringsuttalelse til Offentlig ettersyn av
Plan for areal, klima og transport (PAKT)
- PAKT bør brukes som plattform for å utvikle en egen standard for sykkelinfrastruktur.
- Sykkel må få en egen seksjon i planen. Syklister må anses som en egen trafikantgruppe med egne interesser.
- Det må bygges et sammenhengende høykvalitets sykkelnett adskilt fra andre trafikanter. Det må være tilrettelagt for snittfart på 30 km/t på lengre strekninger. Sykkelnettet bør legges i grøntområder og langs vann.
- Det må bygges sykkelvei i tettbygde områder. Gi plass til sykkel ved å gjøre gater enveiskjørte, sette ned fartsgrensen, fjerne hindringer og begrense gateparkering.
- Det må bygges sykkelvei mellom tettsteder for aktive pendlere, turister og lokale sykkeltur muligheter.
- Det må stilles krav til transportselskaper om å tilrettelegge for sykkel. Både båt og buss må ha gode løsninger for å bringe sykkel med om bord. Det må bygges sykkelparkering på sentrale holdeplasser med enkle servicestasjoner i nærheten av matbutikk.
- Det må stilles krav til sykkelfasiliteter i alle byggeprosjekter, slik som dusj, garderobe og sykkelparkering.
- Bruk planene til kommunens sykkelkoordinator, slik at hele trafikkveksten kan bestå av gående, syklende og kollektivtransport. Bygg sykkelvei og nå Stortingets mål om 20% sykkelandel i store byer.
————————————————ARTIKKEL SLUTT————————————————