Høringsuttalelser fra Syklistforeningen Ålesund og omegn

Oversikt over årets årsmøte og tidligere vedtak

ÅPENT BREV

Dato:    30. mars 2022
Fra
:       Syklistenes Landsforening Lokallag Ålesund og omegn
Til:         Møre og Romsdal fylke

Høringsuttalelse til Møre og Romsdal Fylkesstrategi

• MRFylke burde bruke reguleringsplaner for å promotere sykling
    • alle reguleringsplaner, må ha en kapitel for aktiv mobilitet.
    • Viktig å legge til rette i alle planer (når det planlegges en tunnel, en kollektivknutepunkt, en bro eller ny industripark).
    • MRFylke har en viktig posisjon for å etablere sammenhengende sykkelveger. Spesielt viktig mellom kommuner, enda viktigere når Haram skilles fra Ålesund MRF
    • Nordøvyvegen: tregere fra Finnøy til sentrum, skaffer bilavhengighet i et land hvor 14% av befolkning ikke bil, og står da utenfor
  • Kartlegging av behov
    • utarbeide en sykkelkart, slik det ble gjort i Ålesund
    • Skille ulike trafikanter: walkabilty, bikability
    • MRF burde kartlegge sykkelmuligheter
      • bruke Strava Metro for å identifisere hvor syklister sykler (ikke anta at de sykler på sykkelveger)Når det planlegges tunneler, Fylke må tilby reelle alternativer for nye
      • ruter: et godt eksempler er Volda Austefjord vegen stengt, Grefsneset
      • Et godt eksempel er Brusdal – Digernesskiftet (langs Ørnakken Naturreservatet) gang og sykkel, som er brauta i vinter, men fører ingen veg! Det burde vært enkelt og trygt å sykle fra Digerneset til Brusdal (ikke bruke E39)
  • MR er en attraktiv sykkeldestinasjoner. MRFylke bør jobbe med reiseliv og Turisme:
    • Sykkelturist bruker mye mer penger og tid enn cruiseskipturister som har alt om bord.
    • Sykkelturister slipper også mindre klimagass enn andre turister
    • Norske Sykkelrute n1, EuroVelo: Atlanterhav: må bevares og ha tilbud for hotell for sykkelturister, verksted.
    • Sammenhengende sykkelveg fra Ålesund til Geiranger via Gjørundfjord er en fantastisk sykkelrute
    • Romsdal
    • Dombås til Bjorli, Åndalsnes til Trollveggen: et har blitt gjort utredning før, hva har skjedd.
    • Åndalsnes – Geiranger
    • Geiranger – Lom: bruke gamle historiske vegen. Krever samarbeid med Innlandet fylkeskommune
  • MRFylke bør bruke sin posisjon i skoler/administrativ bygninger for å promotere sykling: sunt, miljøvennlig og økonomisk
    • Når det gjelder elsykler, folk er redd til å bli frastjålet sykkelen: sykkelhotell eller overvåkede områder
    • Videregående skoler
      • Sykkelparkering,
      • kampanjer,
      • minke behovet for personbiler,
      • betale for parkering
      • Redusere Fylkeskommune antall parkeringsplasser
    • Sykkelparkeringstilbud er som regel en 10% av behov, selv om det tar 4-5 mindre plass enn for biler
  • MRFylke bør bruke sin posisjon som Fram Mobilitetstjeneste
    • Buss invitere folk til å ta sykkel på buss,
    • Eller henge på et stativ
    • Syklister og fotgjengere burde ha et redusert abonnement til Fram
    • SYKLISTFORENINGENs medlemmer burde få en redusert abonnementspris til Fram

————————————————ARTIKKEL SLUTT————————————————

ÅPENT BREV

Dato:    21. oktober 2021
Fra
:       Syklistenes Landsforening Lokallag Ålesund og omegn
Til:         Ålesund kommune, Giske kommune og Sula kommune

Høringsuttalelse til Offentlig ettersyn av
Plan for areal, klima og transport (PAKT)

• PAKT bør brukes som plattform for å utvikle en egen standard for sykkelinfrastruktur.
  • Sykkel må få en egen seksjon i planen. Syklister må anses som en egen trafikantgruppe med egne interesser.
  • Det må bygges et sammenhengende høykvalitets sykkelnett adskilt fra andre trafikanter. Det må være tilrettelagt for snittfart på 30 km/t på lengre strekninger. Sykkelnettet bør legges i grøntområder og langs vann.
  • Det må bygges sykkelvei i tettbygde områder. Gi plass til sykkel ved å gjøre gater enveiskjørte, sette ned fartsgrensen, fjerne hindringer og begrense gateparkering.
  • Det må bygges sykkelvei mellom tettsteder for aktive pendlere, turister og lokale sykkeltur muligheter.
  • Det må stilles krav til transportselskaper om å tilrettelegge for sykkel. Både båt og buss må ha gode løsninger for å bringe sykkel med om bord. Det må bygges sykkelparkering på sentrale holdeplasser med enkle servicestasjoner i nærheten av matbutikk.
  • Det må stilles krav til sykkelfasiliteter i alle byggeprosjekter, slik som dusj, garderobe og sykkelparkering.
  • Bruk planene til kommunens sykkelkoordinator, slik at hele trafikkveksten kan bestå av gående, syklende og kollektivtransport. Bygg sykkelvei og nå Stortingets mål om 20% sykkelandel i store byer.

————————————————ARTIKKEL SLUTT————————————————