1. Sykkelfølelse

Prøvekjør i minst 10 kilometer. Test ut laveste og høyeste effekt på motoren. Kjennes det som motoren gir det tilstrekkelig hjelp? Test en oppoverbakke og prøv ulike effektnivåer.

2. Motorstyrke

Hvor sterk er motoren? Hvordan funger sykkelen når du sykler i 25 kilometer i timen? Da skal motoren slutte å virke, men slutter den brått eller mykt.

3. Gir

Prøv alle girene og kjenn etter om de fungerer som de skal. Enklere sykler har bare tre gir. Det kan være i minste laget.

4. Bakketest

Prøv sykkelen i en real bakke og still inn på høyeste effekt på motoren. Yter motoren det den skal? Stopp i bakken og start opp igjen. Hvor lang tid tar det før motoren hjelper? Kommer effekten umiddelbart, eller tar det litt tid.

5. Bremser

Prøv først å bremse forsiktig ved lav fart for å kjenne etter hvordan bremsene tar. Prøv deretter i høyere fart.

6. Svinger

Ta noen brå svinger for å se hvordan det kjennes både med høy og lav effekt på motoren. Er sykkelen stabil eller vingler den?

7. Betjening

Hvordan er betjeningspanelet på styret. Enkelt eller vanskelig å betjene med knappene. Kan det tas av? Gir det opplysninger

8. Passer sykkelen

Hvordan føles det etter å ha syklet? Vondt i ryggen? Dovner hendene. Få hjelp til å stille inn sykkelen slik at det blir riktig, eller velg en annen sykkel du ikke får vondt av.

9. Ramme

Mange velger lavt innsteg, også menn og folk under 40 år. Årsaken er at det er enklere å gå og på en sykkel med lavt innsteg. Det gjør den sikrere, og det er også en fordel at sykkelen kan brukes av flere.

10. Lyd

Noen sykler har høyere lyd fra motoren enn andre. Høy motorlyd kan gå utover kjøregleden.

Hvilken elsykkel skal jeg velge?

Hvilken elsykkel skal jeg velge? Mulighetene er mange. Det samme er de tekniske opplysningene som følger med sykkelen.

Som når du kjøper vanlig sykkel, er det viktig å avklare følgende: Hva skal du bruke sykkelen til? Hva slags ramme foretrekker du? Hvor mye er du villig til å betale. (Vanligvis øker betalingsvilje når du er inne i butikken for å prøve elsykkel.)
I bakhånd er det greit å ha en oversikt over hva som finnes og hvilke valg du har. Her kan du bruke Forbrukerrådets store elsykkelguide .

Her er det gjennomgang av rotasjons- og momentsensor, trille- og startassisten, ulike type motorer, kjedegir og navgir, batterirekkevidde, lading og pris, plassering av batteriet, vannbeskyttelse, betjeningspanel, bremser, sikkerhet, forsikring og reklamasjon. Forbrukerrådet har oppsummert 30 valgmuligheter.