Hva bør du se etter i en sykkel til barn?

Riktig barnesykkel

For at barn skal like å sykle, er det viktig at de liker sykkelen de sykler på, og at denne gir trygghet og sykkelglede. Her er noen ting å passe på.

Pass på at sykkelen passer. Det er viktig for en god og trygg sykkelopplevelse.

Kjøp riktig størrelse

Ikke kjøp en sykkel som barnet vokser inn i. For stor sykkel gjør sykling mer skummelt og sykkelen mindre håndterlig.

Det føles kanskje råflott å bytte barnesykkel ofte når barnet vokser fort, men det kan være lurt å kjøpe brukt og selv selge sykkelen videre.

Vær obs på at barnets alder ikke alltid er en god målestokk for hvor stor sykkel det bør ha. Barnets høyde er det som avgjør. Barnet bør kunne rekke ned til bakken sittende på setet og rekke frem til styret uten å måtte strekke seg unødvendig.

Prøv å finne en lett sykkel

Noen barnesykler, selv til helt små barn, veier mer enn sykler til voksne. Det kan være lurt å legge litt ekstra penger i en lett sykkel.

Lav vekt er mye viktigere enn fancy dempere og skivebremser. Små, lette barn får lite ut av dempergafler uansett, og det skal ikke mye bremsekraft til for å stoppe dem. Barn flest vil gjerne selv bære syklene ned trapper, og lignende og det å kunne løfte egen sykkel skaper også stolthet og følelse av mestring.

Kjøp heller en god sykkel brukt enn en dårlig ny

Noen merker legger sjela i å levere lette sykler til barn, Islabikes, Early Rider, Frogbikes, Merida, Diamant med flere. Kjøp heller en god sykkel brukt enn en dårlig ny.

Se etter gjennomtenkte løsninger og barnevennlige funksjoner, som bremser som kan justeres nærmere styret, tynne nok håndtak, barnevennlig sete og så videre. Dempergaffel vil være både fordyrende og føre til økt vekt. For lette, små barn har de veldig liten funksjon utover at de ser litt tøffe ut.

Stor prisforskjell i prosent utgjør kanskje ikke så mye i faktiske kroner

Selvfølgelig er det stor forskjell i pris på en barnesykkel til kr 2000 og en til kr 4000 eller mer, men forskjellen i faktiske kroner er ikke så stor. Samtidig vil annenhåndsverdien kunne være tilsvarende høy.

Mens en rimelig sykkel fort kan blir brukt opp i løpet av tiden barnet bruker den, vil en dyrere sykkel ha masse liv igjen når barnet har vokst fra den. En litt høyere innkjøpspris kan det kompenseres for ved at sykkelen kan selges for mer etter et år. Det kan tilsvarende være lurt å se etter kvalitetssykler på bruktmarkedet.

Gode pedaler er viktig

Noen sykler kommer med plastpedaler – disse blir ofte glatte når skoene er våte under. Pass på at skoene som brukes, ikke blir altfor glatte mot pedalene hvis det er vått.

Er pedalene veldig glatte uansett, kan de lett byttes. Det er ingen vits å introdusere klikkpedaler for barn, selv om det er interessert i å sykle konkurranser i terrenget eller på veien. Barn kan gjerne sykle med fotball-leggskinner for å unngå vonde sår når pedalen slår mot leggen.

Juster bremsene for små hender

Bremsene bør kunne justeres slik at hendelen kommer nærmere styret. Dette er viktig for at barna skal kunne bruke dem, uten å strekke for mye på hendene.

Tynne håndtak er også smart for at små barnehender skal få godt grep rundt styret. Montere bremsene litt innover på styret slik at barna ikke klemmer lillefingeren mellom bremsespaken og styret når de bremser hardt.

Bruk gjerne sykkelhansker som ekstra beskyttelse

Barn som faller på sykkel, faller heldigvis ikke så høyt. Men som oftest er det hendene som tar støyten.

Noen kule hansker kan beskytte nok til at det å falle ikke føles så galt, i tillegg kan de gi litt ekstra motivasjon til å sykle mer og lenger.

Juster setet etter hvert som barnet vokser

Det er kanskje en selvfølge, men det er også lett å glemme. Blir barnet sittende for lavt, vil motbakkene føles unødvendig tunge.

Det er et poeng å rekke ned til bakken, men barnet lærer seg fort at sykkelen kan vinkles litt når man stopper. Følg med på vinkelen i knærne til barnet når det sykler. Hev setet litt om gangen for at det ikke skal føles skummelt og uvant

0,5 cm per gang er fint. La gjerne barnet bruke unbrakonøkkelen selv.

Ikke pump dekkene for harde

Lette barn trenger ikke mye luft i dekkene. Myke dekk gir bedre grep, komfort og sikkerhet.

Dekk som kommer på barnesykler, er ofte ganske stive i utgangspunktet og fungerer fint med lavt dekktrykk. 1–1,5 bar/15–20 psi er rikelig for barn opp til 30–40 kilo. Myke dekk gjør det også litt enklere å nå ned til bakken, uten at forholdet mellom setet og pedalene endres.