Grønne påsketurer

«Grønne sykkelruter» består av 51 naturpregede og stressfrie sykkelruter langs de fineste turområder i åtte av de største byområdene — Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Fredrikstad/Sarpsborg, Kristiansand, Grenland og Drammen. Rutene, som er kartlagt av Syklistenes Landsforening, er tilgjengelig for nær 2 millioner nordmenn og er i all hovedsak enkle å sykle — mange kan sykles av barn fra 6–7-årsalderen.

Syklistenes Landsforening har utviklet disse rutene i samarbeid med våre lokallag og lokale sykkelmyndigheter. Vi har selv syklet hver meter av alle rutene for å forsikre oss om at de er trygge og hyggelige.

Vi oppfordrer deg til å bruke påsken til sykkelturer der du bor. Bor du i de største byområdene, kan du finne din grønne sykkelrute her og manøvrer enkelt via mobilen.

Samtidig oppfordrer vi deg til å ta bilder av «friluftsopplevelser der du bor» og fra «min grønne sykkelrute», poste dem på Instagram med emneknaggen #klisterfri.

Du kan også delta i sykkelorientering med quiz langs Grønne sykkelruter. Her vanker det premier i form av gavekort i vår nettbutikk. Les mer her på siden om konkurransen i oversikten her på siden om #klisterfri påske.

Glimt fra en av 51 Grønne sykkelruter, fra sørenden av Tuneavnnet i Nedre Glomma. Foto: Øyvind Wold
Fra Stovner i Oslo, langs en nesten helt bilfri tverrute mellom nord og sør i Groruddalen.