Evo Cross Pro går som en kule.

Elsykler var i noen år ganske klumpete greier, med batteri oppå bagasjebæreren og store nav. Det er i ferd med å endre seg. Her har vi en elsykkel med integrert batteri i ramma og motor i et ikke alt for stort nav i bakhjulet. Enkelte slike integrerte batteri har vært svake, det er ikke tilfelle her. Dette batteriet er på 500 watt-timer. Når spenningen er på 48 volt og motoren på 350 watt sier det seg selv at dette går som en kule. Importøren hevder dette er innenfor regelverket da det kun er i oppoverbakke og ved oppstart motoren yter maks. Ellers skal den yte de lovlige 250 watt. Vi registrerer i alle fall at denne sykkelen er svært rask. Opp bakker gikk det unna i over 25 km/t. På flat mark lå vi lett i 27-29 km/t. Dette er ifølge importøren innenfor et lovlig avvik. Åkkesom, vi har aldri syklet så fort med noen elsykkel.

Sykkelen er ellers velbalansert og god. Her kan man til og med slippe styret uten at det begynner å pendle, noe som er en svakhet med mange andre elsykler. Vektfordelingen er bedre enn om batteriet skulle vært festet i bagasjebæreren. Motoren sitter i bakhjulet. På denne sykkelen blir du virkelig premiert om du tråkker til. Om du setter motoren på halv effekt, får du mye mer hjelp om du tråkker på hardt enn om du ikke sykler på så hardt.

Vi likte godt kjørefølelsen på sykkelen. Du merker selvsagt at sykkelen veier mer enn en vanlig sykkel, men den både styrer og bremser godt. Om sykkelen står på full effekt skal du være litt forsiktig når du tar av gårde – akselerasjonen er kraftig. Helt uproblematisk når du er vant til det, men verdt å merke seg om du er fersk eller om du skal låne bort sykkelen.

Vi likte ikke like godt måten motoren kutter på når du kommer opp i maks fart for å få motorhjelp. Den slår seg av, og så kobler den inn igjen når farten er redusert med noen kilometer – så kobler den inn igjen. Dette gir en litt av-og-på-følelse. Ikke noe stort problem, men vi liker bedre å en jevn avrunding i effekten. Sykkelen kalkulerer hvor langt du kan sykle på det du har igjen på batteriet. Der bør du legge inn litt sikkerhetsmargin. Vi gikk flere ganger tom mens sykkelen påstår at det er strøm nok til 5 kilometer til.

Vi undret oss ellers litt over at det sykkelen har 30 gir. Vi lå stort sett i de tyngste girene både opp og ned bakkene. Helt til vi gikk tom for strøm. DA fikk vi bruk for de lette girene. Merk at vi ikke gikk tom under vanlig bruk, det var under måling av hvor langt batteriet holder at dette skjedde.

Vi målte en rekkevidde på 59 kilometer i vår krevende testløype med mange bakker. Vi sykler på halv effekt og måler hvor langt vi kommer. Rekkevidden er på høyde med de beste vi har målt i denne løypa.

Merk at denne sykkelen ikke har lås og lykter. Men den har støtte, bagasjebrett og gode skjermer. 28-tommers hjul med stort volum tåler mer ujevn vei enn en vanlig hybrid. Sykkelen har også dempegaffel og gode skivebremser.

OM EVO CROSS PRO

Pris: 32 900,–

Vekt: 24,6 kilo

Importeres av EVO Elsykler
evoelsykler.no

Testet av Morten Karlsen

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.