Lake har i en årrekke laget gode sykkelsko til vinterbruk. De er godt likt ettersom de under de fleste forhold holder deg både tørr og varm på føttene. Disse nye er en videreutviklet variant av sko vi tidligere har testet med godt resultat.

Skeptisk til borrelås

Også disse nye er gode vintersko. Hvor godt du holder varmen er svært individuelt, enkelte fryser lett på beina, andre tåler mye. Sykler du i lav fart i terrenget og holder høy puls tåler du mer enn om du sykler i høy fart med elsykkel og har lav puls. På kortere turer holdt vi greit varmen selv når det ble kaldere enn 10 minus, på lengre turer ble det etter hvert kjølig. Vi har syklet noen timer på vått føre og berget da også.

Skoen lukker du med boa-snøring og borrelås/spenne.

I begynnelsen syns vi skoen var litt tungvint å få ta av og på, men da vi skjønte at man må trekke snøringen helt ut gikk det bedre. Akkurat lukkemekanismen liker vi bedre på den forrige generasjonen av skoen. Der lukkes nedre del av skoen med en kraftig klikkspenne. Her har du en tynn liten spenne og borrelås. Vi liker ikke borrelås på sko, det pleier å være det første som går i stykker. Samtidig tror vi en skomaker kan skifte borrelås ved behov her.

God passform

Ellers har skoen god passform og sitter godt på foten. Disse skoene fins i vid og smal utgave. Den vide passer oftest nordiske føtter godt. Det er helt essensielt å ha god plass i vintersko. Trange sko = kalde sko.

Skoene er ellers tjukke og solide og har i tillegg varmereflekterende innersåle. Den ytre sålen er Vibramsåle, som gir godt grep om underlaget. Sålen er i gummi – i motsetning til sko med plastsåle, de er lynglatte.

Enten du monterer klosser under skoen for bruk på klikkpedaler eller ikke, er det veldig viktig å tette skoen med silikon i skru-hullene

Klin på med silikon, så slipper du at vann trekker opp gjennom sålen.

Drøye 3000 kroner for et par sko er mye penger, men Lake har tradisjonelt hatt god slitestyrke på vinterskoene, her må vi ta et lite forhold for borrelås-løsningen.

Trenger du enda varmere sko, anbefaler vi disse: https://syklistforeningen.no/utstyrstester/varm-og-god-vintersko/

Vintersykkelsko med godt grep.