Mange sykkelbriller kommer med glass som kan skiftes ut. Vel og bra, men det er temmelig tungvint å skulle bytte glass underveis i turen om forholdene endrer seg. Vi må innrømme at heller ikke hjemme pleier vi å ta bryet med å bytte glass fra tur til tur. Da er det langt enklere med briller som justerer seg selv. Vi har testet en del slike varianter i årenes løp, men ingen som har fungert så godt som disse fotokromatiske brillene fra Julbo.

Når det er strålende sol fungerer de godt, og når det er skumt og dunkelt funker de også.

Vi kan ikke helt forklare hva som skjer i sterk sol. Når vi ser på brille glassene ser de ikke ut til å være mørke nok til å være behagelige, men når vi tar på brillene føles det helt riktig. Det er som om brillene gir akkurat passe beskyttelse mot sola uten at glassene er så mørke.

Sykler man i marka er det ofte en utfordring når du fort sykler fra helt lyse partier på en slette rett inn en mørk skog. Også der syns vi disse brillene henger med.

Alt dette hadde vært lite verdt om passform og slikt ikke hadde passet.. Heldigvis er brillene gode på alle områder. De sitter godt på hodet uten å klemme og de gir god beskyttelse mot vinden når farten blir høy. Samtidig ligger ikke brillene så tett innpå ansiktet at dugging ble et problem for oss. Neseputene er justerbare, stengene ikke. Bak på brillestengene er stengene todelt, den nederste som hviler på øret er myk og fleksibel. Det er nok noe av forklaringen på at brillene er så behagelige å ha på. Brillene veier 26 gram, ikkeno å si på det heller.

Vi har endt opp med å ha dette som favorittbrille også ved bilkjøring, turer på beina og i kajakken..

En så god og forseggjort brille har sin pris, men totalt sett er dette godkjent på alle vis.

Sykkelbriller som passer til det meste.
Om Julbo Aero Zebra light Fire
Testet av: