Baklys for den som virkelig vil være synlig i trafikken.

At frontlykter til sykkel til tider er så kraftige at det kan bli i meste laget er en kjent sak. Nå kan den samme problemstillingen være aktuell bak også. Her er ei baklykt som skiller mellom lys for sykling på dagtid og sykling i mørke. Lykta er hele 65 lumens – det er mye for ei baklykt. Det kan være grunn til å ikke kjøre maks lys om du sykler i mørke. Lyset kan kanskje være irriterende for andre trafikanter. Hovedlyset lyser svært kraftig rett bakover. En diode med spredelinse gjør jobben godt. På hver side av lykta er det også dioder, som sørger for at du vises godt også fra siden. Lykta lyser med 270 grader spredning. Lykta lyser med blink og fast lys i det kraftige dagslys-moduset og med noe redusert styrke i natt-modus.

Lykta festes enten med klips på klær eller sekken, eller med brakett på sykkelen.

Produsenten oppgir at den er synlig på to kilometers avstand, det ser vi ingen grunn til å betvile – særlig om det er mørke omgivelser. Driftstid er oppgitt å være fra knappe 5 timer til over 20 timer. Batteriindikator på toppen av lykta viser hvordan du ligger an med batterikapasiteten. Når det er bare 5 prosent batteri igjen går lykta automatisk over i blink – og lyser i 2 timer til. Veldig nyttig, og gir en klar påminning om at det er på tide å finne ladekabelen.

Lykt og brakett veier knappe 60 gram.

Om Bontrager Flare USB

Pris: 317,-

Importør: Foss sykler, Besøk produktside

Testet av Morten Karlsen

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.