Veldig lett. Veldig luftig. Veldig ledig å ha på. Det var det første vi merket oss med denne shortsen fra Norrøna. Deres Fjørå-serie har blitt en referanse for mange stisyklister. Norrøna har truffet blink og truffet et stor kundegruppe her.

Dagens mote er at buksene ikke skal være tettsittende, de skal være løse. Det får være smak og behag hva som er best. Vi synes i alle fall denne buksa var behagelig å ha på. Den sørget for god bevegelsesfrihet. Tøyelig stoff hjelper til det. At stoffet er perforert og ikke vindtett sikrer også god lufting. Tradisjonelle sykkelbukser er jo tettsittende, og har seler – for å hindre buksene i å gli ned. Denne shortsen har naturlig nok ikke seler, men buksa satt godt lell. Stramming i sidene sørger for det. Shortsen har også en silikonkant på innsiden som hjelper til å holde den på plass.

Shortsen har to frontlommer med glidelåslukking og en baklomme. Også dette temmelig uvanlig på en sykkelbukse. Vi la et multiverktøy i den ene frontlomma og telefonen i den andre. Vi hadde regnet med at det skulle daske mot låret og være ubehagelig, men det gikk helt greit. Helt sikret mot å falle ut, og enklere å ta opp og ned enn om tingene hadde ligget i en trøyelomme på ryggen.

Shortsen har ikke polstring, mange bruker tettsittende bukser med polstring under slike shorts.

Den lar seg også lett kombinere med knebeskyttere for den som bruker slikt.

Shortsen er vid i føttene, men ikke videre enn hva som føles naturlig. For den som vil ha enda mer lufting kan man åpne en glidelås langs hver fot.

Denne shortsen funker fint som sykkelshorts, men kan også brukes fint til andre slags aktiviteter.

Norrøna Flex 1 shorts
Om Norrøna Fjørå Flex 1 shorts