Lykter som lyser bra, og er lette å ta med fra sykkelen.

Her er det flere nye og spennende løsninger. Hurtigkoblingen er den enkleste vi har vært borti. Lykta holdes i festet av en magnet. Dermed er det superenkelt å ta med lyktene når du forlater sykkelen. Det er bare å dra lykta rett ut av holderen. Løsningen gjør det også mulig å rotere lykta til ønsket stilling.

Skal du beholde den funksjonen, må du ta av lyktene jevnlig. Vi lot de stå på sykkelen i en periode, da rustet det litt i holderen på den ene, så nå står baklykta fast. Selve lykta fungerer som før, men lar seg altså ikke ta av.

Smarteste lyktelading vi har sett til nå

Ladingen er i hovedsak genial. Du holder ladekabelen inntil to punkter på lykta, og en magnet gjør at ledningen fester seg og lyktene lader. Det smarteste med denne måten å gjøre det på, er at lyktene er fullstendig lukket og vanntett. Magnetladingen her har imidlertid en svakhet – det skal lite til før kabelen løsner fra ladepunktet på lykta.

På maks styrke leverer frontlykta 180 lumens, baklykta 100 lumens. Det er 24 små dioder som leverer lys her. Det lyser opp en del av bakken foran sykkelen og er godt nok til å bli sett.

Bak kan baklykta nesten bli i meste laget, og du har syklister liggende like bak deg. Heldigvis er det en smal sak å dimme ned lykta.

Batteriene varer mellom 5 og 65 timer, alt etter hvor mye lys du setter på. Når du har brukt 85 prosent av batteriet, dimmer lykta ned noe og lyser så fem timer til, så du kommer deg hjem.

Et par ting kan bli bedre

Lyktene lyser kraftig også rett til sidene, det er en stor fordel.

Et par ting vi ikke likte så godt:

• Av-og-på-bryterne. Vi måtte ta av hanskene for å slå på lyktene, og selv da er du avhengig av å trykke på et veldig bestemt punkt på gummiplata som fungerer som bryter.
  • Lyktefestet. Er laget i skjør plast. Det brakk av da vi flyttet baklykta fra en sykkel til en annen.

Veier 100 gram

Lyktene importeres av Topbikes. Prisen er kr 1499 for baklykt og frontlykt – kr 799 for bare en av lyktene. De veier 100 gram pr stykk.

Ladefunksjonen som muliggjør en helt tett lykt og den enkle måten å ta av og på lykta, håper vi flere lyktefabrikanter merker seg.

Produkt: Blaze Burner
Pris: 1499 kroner (for- og baklykt)

Se flere tester av sykkelutstyr her.

Flere smarte løsninger som vi håper andre produsenter også lager.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.