Regnshorts, mer fornuftig enn det kan høres ut som.

Regnshorts høres kanskje ut som en selvmotsigelse. Shorts bruker man jo når det er varmt og tørt. Det kan likevel være et poeng med en regnshorts også på våte og kalde dager.

Her kan du nemlig holde de store muskelgruppene i lårene og baken tørre, samtidig som du har full bevegelighet nedover beina. Å sykle med regnbukse betyr gjerne at du ikke har like god bevegelighet over knærne og nedover. En shorts er naturlig nok også mye lettere enn ei bukse.

Viktig å holde seg tørr og varm på de riktige stedene

Vi dro ut for å teste denne regnshortsen under de verst tenkelige forhold. Det lå atskillige centimeter våt snø på bakken, og det sluddet og regnet kraftig. Turer i slikt vær blir gjerne både våte og kalde. På denne turen gikk det likevel helt fint. Visst ble vi våte på føttene da vannet trakk gjennom vinterbuksa nede på beina, men vi var helt tørre fra knærne og opp, og da holdt vi varmen.

Det viktigste er å holde de store muskegruppene i baken på lårene tørre, så tåler man litt mer av fukt på leggen. Vi bruker regnshortsen på sommeren også. Da tar vi ei vanlig, kort sykkelbukse under, og så denne regnshortsen utenpå.

Best til trening

Når vi sykler til jobb, foretrekker vi å holde oss helt tørre. Når vi derimot skal ut og trene, har vi høyere aktivitetsnivå, holder lettere varmen – og tolerer mer om vi blir litt våte. Under trening er det også viktigere for oss å ha topp bevegelighet, og dermed er ikke en hel sykkelregnbukse like aktuell. Vi finner oss i å bli litt våte så lenge vi ikke blir hemmet i bevegelsene. Mest ønsker vi oss en veldig fleksibel og tøyelig regnbukse, men det har vi til gode å prøve.

Buksa kan strammes nede på beina, det er nyttig, ellers risikerer du at buksebeina kan hekte seg opp i pumper/flasker eller annet du har festet til sykkelen. Pluss også for store reflekser nede på beina. Buksa har ellers stramming i livet, tapede sømmer – og er forsterket i skrittet og i baken, der slitasjen er størst.

Produkt: Craft Escape Rain Shorts
Pris: 899 kroner

Sykkelshorts, egner seg såvel vinter som sommer.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.