Hjelm som beskytter bakhodet ekstra godt.

Hjelmer blir stadig mer spesialiserte. Før var en sykkelhjelm en sykkelhjelm, nå får du kjøpt en hjelm som passer helt eksakt til ditt bruk. Det betyr ikke at du MÅ ha én hjelm til landeveissykling, en annen til sykling i terrenget og en tredje om sykler til jobb. Det går fint med en som kan passe til alt, som denne fra Urge.

Det er en kraftig og god hjelm med mange detaljer. Den sitter godt på hodet, stramming med hjul i nakken sørger for det. Vi har likevel erfaring med at ulike hoder ikke passer i alle hjelmer, så hjelmer er greit å ha prøvd før man kjøper.

Utformingen på hjelmen er litt spesiell, bla med stort hull i skjermen foran på hjelmen. Dette er ikke bare design og gimmick, du får en fin luftstrøm mot ansiktet når du kommer opp i fart på denne måten. Til vinterbruk er det kjapt å sette en tapebit over luftehullene. 28 luftehull sørger ellers for god lufting.

Hjelmen er veldig forseggjort, bla er skjermen festet med solide skruer, og ikke bare klips som er vanlig. Vi tryna på sykkelen slik at hjelmen tørnet mot en stor stein – og ble veldig overrasket over at ikke skjermen falt av. Vi har kræsjet av en del skjermer for å si det sånn.

Ellers har vi heldigvis ikke fått foretatt en skikkelig kræsjtest av hjelmen. Ikke har noen meldt seg frivillig heller.

Hjelmen går litt lenger ned i nakken enn andre hjelmer vi har brukt. Dette gir bedre beskyttelse av bakhodet, og gjør også at den sitter fastere på hodet. Måten hjelmen er laget på trekker vekten noe opp. Den veier ca 430 gram i størrelse X/XL.

Hjelmen blir levert med oppbevaringspose og ekstra polstring så du kan bytte om polstringen blir slitt.

Om Urge Enduro-O-Matic

Testet av Morten Karlsen.
Koster 1189 kroner.
Importeres av vpg.no