Skal du ha med sykkelen på bilen er det bakpå eller taket som gjelder. Her ser vi på et sykkelstativ for takmontering. Stativet er ikke vanskelig å montere, men beregn litt tid lell. Det kan også være at du trenger adapter for at det skal passe til bøylene du har på din bil. Vi anbefaler ingen å montere slikt mens familien står og venter på å komme avgårde på ferie.

Når stativet er vel festet til taket må sykkelen oppå. Om bilen er litt høy eller om man er litt kort kan det bli vanskelig. Det er også greit at sykkelen ikke er altfor tung og at man har en viss fysisk styrke.

Når du skal sette på sykkelen er det viktig at du først reiser opp bøylen som skal holde sykkelen, slik at du kan støtte sykkelen inntil denne når du løfter opp sykkelen. Først setter du hjulene i skinna på stativet, så reiser du sykkelen videre inntil den støter inntil bøylen. Da skrur du på det store rattet på bøylen slik at den strammer til. Rattet lager en kneppelyd når du har skrudd hardt nok. Da står sykkelen på taket og du kan feste stroppene til hjulene. Med en viss teknikk går det greit å gjøre dette alene, men om du er usikker er det greit å ha hjelp av noen. Glipper man sykkelen slik at den ramler ned på biltaket blir det fort dyrt.

Dyrt blir det også om man prøver å kjøre inn i garasjen med sykler på taket. Spør undertegnede, det kostet flere 10-tusen. Overraskende mange vi har snakket med har gjort det samme. Det er fort gjort å glemme.

Når du har fått festet sykkelen på taket bør du ta tak i den og riste skikkelig så du er sikker på at den sitter. Om det er det minste slakke må du skru til der det er løst.

Et annet moment du må huske er drivstofforbruk. Med sykler på taket øker forbruket, særlig om du holder høy fart. Kjører du på motorvei i utlandet kan forbruket fort stige med 50%.

Stativet veier 4,2 kg, maksvekt på sykkel er 20 kilo. Passer til hjulstørrelser opp til 3 tommers bredde. Det er alt opp til fatbike. Skal du ha fatbike på taket får du kjøpt adapter.

Stativet er solid og stabilt og er solgt i store antall.

Godt takstativ fra Thule.
Om Thule ProRide 598
Pris:

Testet av:

Morten Karlsen

Produseres av:

Thule

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.