Tjukksykkel som trives godt både på vei og snø.

Om du vil ha en elsykkel som durer gjennom det meste, kan du ta en kikk på denne. En elektrisk tjukksykkel – fatbike – kan ta deg gjennom snø og søle der andre sykler må gi opp.

Første tur vi hadde med denne sykkelen, var midt i blinken. På vei til forhandleren strevde vi med ubrøyta sykkelveier, der hjulene på terrengsykkelen vi sykla, skjente fra side til side. Så bytta vi til denne sykkelen – og pløyde ufortrødent gjennom snø og slaps.

Kraftig moment

Vi har i flere år stortrivdes med fatbike på snø i terrenget, men har ikke vært like begeistret for å sykle på veg. Med motorhjelp endrer dette seg. Motoren har kraftig moment og er svært sterk, sykkelen går som ei kule. Det er Yamaha som har levert det elektriske her.

Få mer hjelp dess hardere du tråkker

Motoren har fire modus – eco+, eco, normal og high. Det interessante er at når du virkelig tråkker til, får du godt med hjelp også i eco. Om du ikke legger så mye kraft i pedalene, må du på normal eller high for å få mye motorhjelp.

Dette syns vi fungerer veldig godt. Du blir mer motivert til å ta i og kommer opp ganske bratte bakker selv om du sykler i eco. I normal får du mye hjelp, og i high bør du sjekke om du har klar bane om du trår på hardt.

Eneste innvendig vi har, er at det burde vært et nivå mellom eco og normal.

Fin som stitråkker

Sykkelen er som et tog, den er en bulldoser. Det likte vi på vegen, men hva om man sykler en tur i marka?

Vi har brukt denne til å tråkke stier man ønsker å holde åpne vinterstid. Når det har kommet en del snø, er det greit med litt motorhjelp for å kjøre opp stiene igjen.

Det merkes jo at sykkelen er dobbelt så tung som fatbiken vi sykler til daglig, det er ikke like enkelt å slenge med seg sykkelen rundt en rot eller over en stein. Men med litt øvelse går det greit.

Nedover er det også mange kilo å ha med seg. Det hjelper mye at sykkelen har senkepinne. Ett trykk på en hendel, og setet senker seg. Det gjør det mye enklere å kontrollere sykkelen når det bærer nedover.

Vi er i utgangspunktet tilbakeholdne når det gjelder elsykler i marka, sjekk i alle fall om det er tillatt der du sykler. Vi vil advare mot å kjøre full blås på motoren på uoversiktlige steder og plasser med fotgjengere. Med motorhjelp kan du holde høyere fart, og selv om sykkelen har gode hydrauliske skivebremser, kan du ikke regne med at de berger deg ut av enhver situasjon. Sjekk videoen for å se sykkelen som tråkkemaskin.

Det positive med motorhjelp, er at vi fikk lengre turer, vi kunne tråkke opp og ned samme fjell flere ganger og vi kunne også sykle på dager der vi ellers måttet ta det med ro for å restituere etter en aktiv periode.

Også egnet som bysykkel

Vi syns sykkelen fungerer godt i byen også, med fortauskanter, hullete asfalt og midtrabatter. Her er det bare å kjøre på. Når vi sykler hybridsykkel, må vi passe oss for brustein og ujevnt underlag. Treffer du en fortauskant litt hardt punkterer du fort. Med denne tjukksykkelen var det befriende å sykle også til og fra jobb.

Med de digre hjulene skulle du kanskje tro at den ruller litt tregt. Det er ikke tilfelle. Motoren hjelper deg bare til 25 km/t, men ned bakker er det lett å få mye høyere fart hvis du skulle ønske det. Sykkelen ruller veldig godt.

Sykkelen kommer originalt med Schwalbe Jumbo Jim-dekk. Dette er knastedekk som er 4 tommer brede. Sykkelen har plass til bredere dekk enn det. Til sykling på snø foretrekker vi noe bredere dekk.

Eco gir flere mil

Batteriet er på 500 Wh, og hvor lenge det varer, kommer helt an på hvordan du sykler. Om det er veldig mye oppover, dårlig føre og du kjører full guffe, må du regne med at batteriet begynner å gi seg etter 25–30 km. Om du setter motoren i eco og bidrar mer i tråkket selv, får du mange flere mil før du må lade batteriet.

Displayet viser fart, kilometerstand, hvor mye motoren yter i øyeblikket, hvor mange kilometer du har igjen på batteriet og så videre, og så videre. Klokke har du også – irriterende nok er det mange elsykler som ikke har klokke. Oversiktlig og greit her i alle fall.

Like fornøyd er vi ikke med regulering opp og ned av motorkraft. Med tykke hansker måtte vi trykke flere ganger før vi fikk respons. Og avslutningsvis: Det kan også være vanskelig å få tak i gode skjermer til tjukksykler.

Produkt: Haibike Xduro fatsix 8.0
Pris: 40 000 kroner

Se flere tester av sykkelutstyr her.

Solid sykkel som takler det meste

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.