Litt trøblete å få på, ellers greie.

Dette ser ut til å være en grei sko for milde dager tenkte vi, og dro likevel ut i 8 minusgrader for å teste. Forberedt på at det temmelig raskt ville bli så kaldt at vi måtte dra hjem. Litt overraskende ble vi ikke kalde før etter en times tid med sykling på vei. Da ble vi til gjengjeld veldig kalde. Konklusjonen er at man trolig kan bruke de skoene også på milde vinterdager, men til kalde dager og lengre turer kreves reale vintersko.

Skoene sitter godt på beina, med to strammehjul for vaieren som strammer skoen. Vintersko er av og til litt slappe i festene, de sitter ikke så godt som vi ønsker. Her kan man med strammehjul stramme til akkurat så mye vi vil. Her møter vi likevel en utfordring. For å få på skoen må vi løsne vaieren fra festet på skoen, når vi bare strekker den ut er det for trangt å få foten ned i skoen. Ulempen med å måtte løsne vaieren fra sporet på andre siden av skoen er at det er litt trøblete å få den på igjen. Det blir lettere etter å ha gjort det noen ganger men her burde det vært mulig å forlenge vaieren slik at man slipper hele problemet. En annen utfordring er at strammehjulene av og til slipper spenningen under turen, da må man stramme til igjen. Bortsett fra disse innvendingene synes vi skoene fungerer godt.

Husk å tette igjen åpningene under skoen før du tar de i bruk. Det hjelper ikke så mye om selve skoen er vanntett dersom det trekker vann gjennom sålen. Dette unngår du om du bruker silikon til å tette hullene under skoen (med unntak av de to hullene du bruker til å feste klossen).

En ting vi liker med skoene er sålen under skoen. Litt for ofte er sålene i plast og dermed lynglatt på de fleste underlag. Her er sålen i gummi.

Om Lake mx 145

Pris: 1899,–

Importør:
Birk Sport

Testet av Morten Karlsen

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.