Vil du ha en elsykkel som sitter godt på isen, kan du godt gå for en terrengsykkel med 29-tommers hjul.

Vi har den siste tiden blitt kontaktet av flere syklister som har kjøpt elsykkel. Felles for dem er at de syns syklene er lite robuste. De vil gjerne ha en sykkel som kan sykles på en humpete kjerrevei, og de vil ha mulighet til å sette på gode piggdekk med mange pigger.

Når jeg har kikket nærmere på disse tilfellene, viser det seg at de har kjøpt hybridsykler, mens de burde hatt en terrengsykkel.

Takler det meste

Her har vi en terrengsykkel med støtdemper og kraftige hjul. Det gjør den godt egnet så vel på grusveier som ujevne brusteinsgater. Grovt mønster i dekkene gjør at det sitter godt om det også skulle bli litt gjørmete.

Sist vinter syklet vi med Schwalbe piggdekk med 402 pigger. Det gir et fabelaktig grep. Vi anbefaler absolutt terrengsykkel dersom du ønsker en vintersykkel som takler all slags føre.

Går som en kule

En terrengsykkel triller jo gjerne ikke like lett som en hybrid, men på en elsykkel er det knapt noen problemstilling. Denne sykkelen går i alle fall som en kule.

Sykkelen har i testperioden blitt brukt til jobbsykling av en kvinne og til transportsykling av en mann. Begge syns sittestillingen er svært god og fant seg godt til rette på sykkelen.

Med krankmotor og batteriet like over motoren får man svært god vektfordeling. Dess mer midt i sykkelen og dess lengre ned mot bakken den ekstra vekten kommer, dess bedre er det. Sykkelen er velbalansert og god i både lave og høye hastigheter.

Svært gode bremseegenskaper

Bremsene er et kapittel for seg. En elsykkel veier jo mye mer enn en tilsvarende sykkel uten motor og batteri, da er det enda viktigere å ha gode bremser. Her har man kostet på seg Magura hydrauliske skivebremser med doble klosser foran og bak. Store skiver er også med på å gi svært gode bremseegenskaper.

Bosch Performance CX-motor får oss kjapt opp i fart. Dette er en velrennomert motor. Den er på de lovlige 250 watt, men kraftig moment gir deg masse krefter. Tidvis syns vi kraften kom litt brått – særlig i lave gir ble det en litt brå start.

Nå er ikke dette blant de billigste elsyklene, så her får du i tillegg til de gode bremsene også gode gir og en god dempegaffel. På billige sykler kan dempegafler gjerne være så dårlige at sykkelen ville vært bedre uten. Her får du 12 cm vandring på en dempegaffel fra Rock Shox.

En real terrengsykkel

Dette er en real terrengsykkel, og noen kan nok være fristet til å dra på tur i terrenget. Vi har prøvd, den fungerer til det også, uten at vi vil promotere bruk av elsykler i terreng. Husk å sjekke hvordan regelverket er der du skal sykle – om det er lov.

Og selv om det kan være morsomt å sette full trøkk på motoren og sykle med høy fart både opp og ned bakker, så kan det lett føre til farlige situasjoner både for deg og andre som måtte være på stien.

Fordeler:

• Robust sykkel – takler det meste
  • Særlig godt egnet på vanskelig føre vinterstid
  • Har støtte
  • Gode bremser

Ulemper:

• Pris
  • Kommer ikke med skjermer originalt, kan være vanskelig å finne gode skjermer

Batteriet er på 500 Wh, det gir deg god rekkevidde på 3–4 mil og oppover, alt etter hvor mye effekt du setter på, og hvor mange motbakker du skal opp. Importeres av Skalstad sykkel. Koster 35 000 kroner, veier 22 kilo.

Se flere tester av sykler her.

Topp vintersykkel.
Elsykkel godt egnet både til pendling og jobbsykling. Takler også stier og dårlig vei.