Med hunden foran kan det gå fort. Konstruksjonen krever at hunden kan kunsten å trekke og ikke er redd for å ligge foran. Begge foto: privat
8 tips før du sykler med hund

• Hunden må helst være eldre enn 12–15 måneder.

• Å løpe like raskt som eieren sykler krever sitt. Bein og ledd må tilvennes. Dette gjelder spesielt tyngre hunder.

• Ikke start for hardt. Varm opp og begynn pent.

• Lider hunden av skjelettlidelser? Snakk med veterinæren før du fester hunden til en hundetrimmer.

• Hunden må lære seg å løpe på sykkelens høyre side. Syklisten selv skal alltid ligge i sykkelbanen mellom vei og hund.

• Velg mykt underlag slik at hundens poter ikke slites eller får sår og skader.

• Variere gjerne tempo slik at hunden i løpet av turen veksler mellom trav, skritte og galoppere.

• Husk pauser og la hunden drikke. Legg ruten slik at dere passerer egnede vannkilder. Eller ta med vann.

• Unngå å sykle på de varmeste dagene. På varme sommerdager med over 20 grader, - vent med sykkelturen til kvelden.

Kilde: Agria Dyreforskning

(Karakteren ovenfor gjelder det ene av de to hundetrimmerne, Springer Komplett, som er testet. Se nederst i artikkelen for oppsummering av begge produktene.)

Vår testhund, Milo, er 57 hundeår og en blanding av border collie og golden rettriver. Han er vant til å løpe, kan trekke på ski og har tidligere vært med på sykkeltur, men da uten hundetrimmer. Milo er usikker på høyre og venstre og er ingen typisk trekkhund. Disse elementene kan ha vært utslagsgivende for vår test. På en annen side kan man sikkert si at Milo er som hunder flest.

Vi lurte på følgende: Bør hundetrimmere være koplet på sykkelens sete, rammen eller foran på styret?

Utstyret vi tok i bruk, er hentet fra produsentene Non-stop dogwear og Springer AS. Det ene er en såkalt Bike Antenne Klick Fix, den andre en tradisjonell norskprodusert Springer. Hvordan skal utstyret festes? Hvordan løsnes? Fungerer det med og uten hund? Er utstyret verdt prisen?

Med gode antenner

Antennen festes til skjøten mellom sykkelramme og sykkelstyre. Springeren kan festes til enten setestangen eller den skrå stanga fra sete til navet. Velges setestangen, følger en egen adapter. I begge tilfeller leveres utstyret som et byggesett.

Antennen klikkes, slik navnet tilsier, til klossen som festes til styret. Klossen er ikke til sjenanse. Selve antennen kan lett tas av og på.

Bør hundetrimmere være koplet på sykkelens sete, rammen eller foran på styret?

Festet er stabilt. Å skille de to delene fra hverandre, kreves en egen teknikk. Å beholde antennen på, uten hund i front, oppleves som å sykle med en, ja, antenne. Faktisk dingler den mer uten, enn med hund.

Med en Spinger kan selve anhenget lett koples av festet. Festet til sykkelen oppleves robust. Den festets med skruer og muttere. Disse kan til nød skrus til med bare fingrene, men en skiftenøkkel anbefales. Vi valgte å kople Springeren til setestangen. Et aber var da at stangen kom litt for nær pedalene.

Rask på labben

I begge tilfellene var det enkelt å kople utstyret fra festet. Antennen fungerte absolutt bra. Til Springeren sto man med en mutter i handa ved avkopling. Hvordan unngå å miste denne?

Begge hundespringerne var ubehagelige å sykle med uten hund. Med hund kunne det være vanskelig å stole på festet til antennen. Denne var i plast, men viste seg å holde godt.

Når utstyret ikke var i bruk, er det uaktuelt å sykle med en Springer.

Mye moro for en 1000-lapp

Vi opplevde at hunden i starten, ved bruk av begge hundetrimmerne, var litt usikker og utrygg. Selve utstyret så ut til å forstyrre ham.

Ved bruk av antennen tok det kort tid fra Milo turte å ligge i tet. Han løp fritt foran, men kunne også styre både til høyre og venstre.

Til Springer var hunden mer knyttet til selve sykkelen. Koplingen fungerte best når vi strammer båndet litt inn. Også her bør hunden kunne forskjell på høyre og venstre, men dette er ikke høyst nødvendig. Milo skifte side ved et par anledninger og  hundebåndet festet seg mellom hjul og skjerm.

En gang kom det også en stolpe mellom sykkel og hund, men hunden fant fort ut at han måtte runde stolpen for å komme videre. Med Springer kunne man som syklist holde seg på asfalten, mens hunden kunne løpe på mykere underlag. (se faktaboks om vern av poter).

Velg selv

Alt i alt: Springer skårer på funksjon. Antennen skårer for sitt enkle design og fysisk lette løsning. Begge leveres med utstyr som kan passe ulike sykler.

Det samme gjelder pakningene til festet av Springer. Her velger du antall plastringer som passer din sykkel. I begge boksene manglet verktøy for å skru det hele sammen. Dette til tross for at det i bruksanvisningen presiseres at alt må skrus godt til. Beregne gjerne litt tid på selve monteringen.

Antennen fungerer antagelig best hvis hunden er nat til å trekke. En Springer anbefales til hunder flest.

Bike Antenne Klick Fix

Veil. pris: kr 599 (finnes opp til kr 900)

Vekt: 446 gram

Info: www.nonstopdogwear.com

Beskrivelse: 63 cm. Laget av springfjær, stålfjær, aluminium og fjærstål.

Karakter Bike Antenne Klick Fix: 3

Springer Komplett

Veil. pris: kr 1190

Vekt: 1,6 kg

Info: www.springer.no

Beskrivelse: Passer til rammer fra 25 til 36 mm. Sterk fjær som trekker hunden litt ned og styrker syklistens balanse.

Karakter Springer Komplett: 4

Takk til familien Sletsjø i Helgeroa for lån av Milo.

Syklistenes Landsforening tar ikke ansvar for hvor lenge produsenten har dette produktet tilgjengelig for salg. En del produkter produseres bare i en kort tidsperiode, og vi har ikke mulighet til å følge opp om butikkene har disse produktene til salgs.