Varm vintersko fra Lake

Er det en motorsykkelstøvel – er det en snøbrettsko? Nei – det er den varmeste vinterskoen for sykkel vi noen gang har testet. Vi har testet vintersko for sykkel i over 20 år, og har prøvd noen 10-talls par. Dette er altså den varmeste.

Lake har allerede en vintersko som ligner på denne, bare at den er mye lavere. Her er det laget et høyt skaft. Det fungerer godt. Vi syklet et par timer i 10 minus men holdt varmen. Vi ble kalde på overkroppen, fingrene, lårene, baken – men føttene holdt seg helt varme. Dette til tross for at vi utfordret skoene. Vi gikk av sykkelen og vaset i djupsnø til oppe på knærne, helt uten problemer. Når skoene er så høye er det lett å få en god overgang mellom sko og bukse. Det er en fordel om det buksene er tøyelige, så du får en stram overgang – en perfekt snølås.

Skoene har to vaiere som strammes med hvert sitt hjul. Dette fungerer veldig bra og gjør at skoen sitter godt på foten. Man skulle tro at en slik sko ble tungvint å ta av og på, men vaierne lar seg spenne helt ut, så det går riktig greit.

Vått føre har også gått fint på våre turer. Regn og sølesprut har ikke gjort oss våte på beina ennå.

Og da har vi ikke nevnt det mest geniale på skoen. Helt foran på sålen er det to pigger. Når vi måtte av sykkelen i en veldig bratt og isete bakke satte vi bare litt ekstra vekt på fronten av skoen, og slapp å gli. Helt briljant. Dette kunne gjerne vært standard på alle vintersko.

Importeres av Stians Sport. Koster 3999 kroner.