Distanse: 17 km.
Tid: Ca. 1 time og 15 minutter.
Underlag: Asfalt.
Gradering: Lett.

Start og sluttpunkt: Dal togstasjon.

Offentlig transport: Tog til Dal stasjon.

Trygghet: Turen går på en blanding av lavtrafikkerte vei, og separat sykkelvei. Siden mer enn halvparten av turen går i blandet trafikk passer den best for voksne syklister.

Stigning: En tur uten harde stigninger, den mest merkbare er opp fra Bønselva mot Bøn, der man stiger førti høydemeter på en kilometer.

For utvidet funksjonalitet som f.eks å laste ned koordinater i GPX eller KML, må du åpne kartet. Klikk på kartet for å komme videre til kartleverandørens nettside.

Turbeskrivelse

Romerike nord for Oslo er et lettkupert område med mange turmuligheter på sykkel. Eidsvollsbygningen et bra turmål med mere å tilby enn mange kanskje er klar over. Om starter turen fra Dal stasjon,ca. sju kilometer i sør, blir det en runde uten harde motbakker og den tilgjengelig for mange syklister.

Denne runden er lagt opp ved å sykle på Hjeravegen og Nygårdsvegen og Fossumvegen til Eidsvoll. Her sykler man i blandet trafikk, med det er lite trafikk på disse veiene. Det er mye flott kulturlandskap og attraktivt å sykle her.
Man krysser Andelva ved Eidsvoll verk og ser rett bort på Eidsvollsbygningen.

Opplevelser ved Eidsvollsbygningen
Området rundt Eidsvollsbygningen er verdt å bruke tid på, her er det både museum, omvisninger, en stor park og en kafe. Det er også en kultursti langs Andelva med informasjon om bygingene og driften ved Eidsvoll verk.
Kulturstien følger i stor grad Andelva. Det er en liten elv, men har spilt en helt sentral rolle i liv og virksomhet på Øvre Romerike. Treforedlingsindustriens inntog her dreide seg om sagbruk og tresliperier som medførte en av verdens største tremasseeksportører. Industrien ved Andelva var selve ryggraden i Eidsvolls økonomi i 100 år.
Om du ønsker å gå hele kulturstien, er den 3,7 kilometer lang, og går i hovedsak på bilfri turvei. Den kan også sykles, men det må gjøres hensynsfullt med tanke på turgåere.

Returen til Dal er lagt langs Trondheimsveien gjennom Råholt. Her er det en del biltrafikk, men man sykler på separat gang- og sykkelvei. Strekningen er veldig lettsyklet og det er serveringstilbud en rekke steder gjennom Råholt. Denne delen av turen går forøvrig på nasjonal sykkelrute 7, Pilegrimsruta, som er skiltet fra Oslo til Lillehammer.

Forbehold:
Denne ruten ble sist syklet av SLF i 2020.
Endringer og avvik kan over tid forekomme i servicetilbud, veistandard, trafikkmengde, trafikkmønster, skilting, med mer, og SLF kan ikke ta ansvar for slike endringer.
Har du innspill om turen, så kan disse sendes til: post@syklistforeningen.no