Den Store Sykkeldagen 2023

Sykkelen fortjener å feires. Vi ønsker derfor å dele gleden med alle syklister i Norge, og inviterer innbyggeren til ulike arrangement rundt om i vårt langstrakte land til sykkelglede, sykkeldebatt og trafikksikkerhet på to hjul. Den Store Sykkeldagen er noe vi gjør i utvalgte byer.

Vi gleder oss til å feire sykkeldager sammen med deg.

Bli med på Den Store Sykkeldagen!

Sykkelen og dens verdier fortjener å feires. Vi har valgt å kalle det Den Store Sykkeldagen fordi vi mener sykling i seg selv er stort – det gir god helse både mentalt og psykisk, samtidig som det svarer ut mange av FNs bærekrafts-mål! Sykkel er med andre ord løsningen på flere av dagens folkehelse og miljøutfordringer.

Hensikten med sarrangementene er å markere at vi skaper sykkelglede for store og små, og at vi gjennom nasjonalt og lokalt politisk påvirkningsarbeid har jobbet for at du som syklist skal få det tryggere, enklere og bedre. Våre arrangementer skal bære preg av det.

Gjennom markeringen ønsker vi at du, sammen med oss, skal få oppleve sykkelglede og ulike former for sykkelaktiviteter. Arrangementene er et gratis lavterskeltilbud for alle aldersgrupper.

Markeringene avholdes på ulike datoer i tre norske byer. De har ulikt innhold avhengig av lokallagene og deres fantastiske engasjement og dugnadsinnsats! Vi kan love sykkelglade ansikter som står klare til å gi både store og små en herlig dose sykkelglede, enten det er rebusløs, sykkelfiks, sykkeldebatt eller sykkelleker.

Sammen ønsker vi å gjøre sykling så attraktivt som mulig for alle, uavhengig av alder!

Hvor og når

Detaljert informasjon om de ulike arrangementene finner du fortløpende på Facebook (lenke i stedsnavnet), der vi legger ut innholdet i dagene. Under er datoene for Den Store Sykkeldagen i de ulike byene;

Oslo                13. mai (Torshovdalen, nederst ved aktivitetshuset)

Sarpsborg       3. juni (Kulåsparken)

Hamar           10. juni (Østre torg)

——————————————————————————————————–

Donér en sykkel til flyktninger

Bevegelsesfrihet er avgjørende for alle, men når du kommer til et nytt land som flyktning kan det være vanskelig å oppnå. En gratis sykkel kan gjøre en enorm forskjell

Vi i Syklistforeningen samler nå inn brukte sykler i Oslo og Rogaland for å gi til flyktninger i ditt nabolag. Alle sykler mottas med takk, men det er et spesielt behov for barnesykler.

Om sykkelen er punktert eller mangler noen skruer, så fikser vi det. Men vi har ikke mulighet til å ta oss av omfattende reparasjoner. Alle sykler sjekkes før de gis bort til flyktninger, som velges ut i samarbeid med de kommunale flyktningtjenestene.

Tusen takk for at du vil bidra til å gjøre livet til en flyktning bedre!

Ta også kontakt om du ønsker å bistå med transport og/eller fiksing av mottatte sykler! Send en e-post til post@syklistforeningen.no

Hidden

Doner en sykkel til Ukrainske flyktninger

Vi setter stor pris på om du har mulighet til å levere sykkelen på vårt kontor i Oslo Sentrum, Storgata 8.
Sykkelen er i brukbar stand(Påkrevd)
Det er greit om den trenger litt smøring og små justeringer, men vi har ikke kapasitet til å reparere skadede sykler.
Max. file size: 128 MB.