Vintersykling
Vintersykling er i vinden som aldri før. Her får du alle tipsene du trenger for å ta pedalene fatt i vintermånedene, du også.
Vintersykling er i vinden som aldri før. Her får du alle tipsene du trenger for å ta pedalene fatt i vintermånedene, du også.
Vinteren kan være vanskelig. Skal du sykle om vinteren, men vet ikke helt om sykkelen egner seg? Ta det rolig – de fleste sykler kan brukes. De aller fleste syklene kan bli vintersykler med piggdekk. Noen kjøper inn egen sykkel til vinterbruk, eller bruker den gamle sykkelen når de har kjøpt ny.
Valg av sykkel handler både om hvor langt og hvor ofte du sykler, hvilken klimasone du bor i og hvordan du sykler.
Slitasjen på vinteren er ofte høyere enn på sommeren. Dette skyldes hovedsakelig saltet som brukes i vintervedlikeholdet, i tillegg til sand og grus. Alt dette sliter på drivverk på sykkelen. Kan du oppbevare sykkelen innendørs og har tilgang til enkelt rengjøring, anbefales dette. Bruk også en tynnere olje som tåler kulden bedre.
Skal du sykle på ujevn is og krevende forhold, anbefales en terrengsykkel. Den kraftige sykkelen tåler en støyt.
Hybridsykkel kan også fungere godt som vintersykkel. Har du lang vei til jobb eller liker å trene på vinteren, kan også cyclocross være et alternativ. Sjekk først om sykkelen har plass til piggdekk, og at de ikke kommer i konflikt med skjermen. Racersykkel og piggdekk er ingen god kombinasjon, det er som regel ikke plass til piggdekk i ramma.
Den perfekte vintersykkelen har innvendige gir i et lukket nav. Dette er en dyrere løsning, men du slipper et girsystem som ligger åpen for skitt, salt, søle og grus. Dette gir en betraktelig lengre levetid.
Alternativ kan være en singlespeed (sykkel uten gir). Velg da en lett utveksling som gjør det enkelt å komme fram, selv ved nysnø. Dette er den enkleste sykkelen når du ikke har alt for lang vei å sykle.
Noen sverger til store hjul på vinterstid og vil kun ha 29 tommer. Dette gjelder også om du kan tenke deg å sykle i skog og mark på vinteren. Vanlig terrengsykkel med 26 tommer hjul vil også fungere fint, men har ikke samme ekstreme kontroll som de store hjulene på det vanskeligste føret. Andre vil legge vekt på at 26 tommer gir et lavere tyngdepunkt når du sykler i bytrafikk. Dette gir mange en tryggere følelse og mer kontroll.
Oppsummert er det slik at hva du ønsker å bruke sykkelen til, vil være utslagsgivende for hva slags sykkel du velger.
Vinter i Norge er alt fra bare veier, slaps og sludd til stabilt vinterføre.
Mange har oppdaget gledene ved sykling om vinteren. Det gjelder bare å utstyre sykkelen og deg selv med utstyr som er tilpasset den kalde tiden.
Meningene om piggdekk er mange. Det viktigste er at piggdekk uansett øker sikkerheten på vinterføre for deg som syklist. Uansett valg av piggdekk, vil veigrepet være bedre med enn uten pigger.
Valg av piggdekk vil være avhengig av hvor du sykler, hva slags underlag du sykler på, hvor langt og hvor du bor (mye slapseføre eller stabilt vinterføre). Og selvfølgelig – hvor mye penger ønsker du å bruke på piggdekk.
For markasykling bør du ha så mange pigger som mulig på dekkene – gjerne over 300 pigger. Da blir dekkene også relativt dyre. Og dekk med mange pigger er tunge å sykle på, særlig hvis det er svart asfalt.
På andre sykler og på andre underlag vil det både på is og snø være tilstrekkelig med omlag 200 pigger per dekk. Dekk med 200 pigger sitter godt på isen.
Sykler man som regel på godt brøyta veier eller setter man bort sykkelen på de glatteste dagene, kan man godt klare seg med dekk som har omlag 100 pigger.
Gode piggdekk koster en del penger, men kan gjerne vare i mange sesonger – alt etter hvor mye man sykler.
Det finnes billige dekk på markedet, som kan egne seg for deg som ikke sykler så mye.
Tester Syklistenes Landsforening har gjennomført, viser at de billige dekk kan ha utslitte pigger etter bare 50 mil. Noen er også relativt tunge.
Piggdekk finnes også til barnesykkel, barnetilhengere og sammenleggbare sykler, i 20 og 24 tommer.
Hvordan sykle?
Husk, når du har lagt om til piggdekk, bør du kjøre inn sykkelen på asfalt i noen mil. Dette gjør at piggene får festet seg. Gjør du ikke dette, kan du risikere å miste pigger, slik at dekket får et dårligere grep. I de første milene bør du ikke bråbremse eller sladde.