30 km/t:

Hjertet slår litt saktere i 30 km/t

Syklistforeningen vil ha et nasjonalt vedtak om at 30 kilometer i timen skal være den generelle fartsgrensen i byer og tettbygde strøk. Det sender et klart signal om at barn, unge og andre myke trafikanters sikkerhet og trygghet er viktigst der folk bor, leker og jobber.

Lavere fart gir økt trygghet for de minste, myke trafikantene

I dag er den laveste generelle fartsgrensen i byer og tettbygde strøk 50 kilometer i timen.

Ved 30 kilometer i timen vil både myke trafikanter og bilister få bedre reaksjonstid. Nærmiljøet blir tryggere med færre farlige situasjoner. Forskning viser at skadeomfanget for myke trafikanter som blir truffet av bil er betydelig mindre alvorlig i 30 km/t, sammenliknet med 40- og 50 km/t.

30 kilometer i timen er ikke bare bra for trafikksikkerhet og trygghet. Det reduserer støy, gir mindre svevestøv og bedre luftkvalitet.

Berører 4 millioner mennesker

Syklistforeningen er opptatt av at det skal være trygt å sykle og gå der du bor. På mange av veiene som går gjennom folks nærmiljø er det fartsgrenser opp til 50 kilometer i timen. 80 prosent av nordmenn bor i byområder, noe som tilsvarer over 4 millioner innbyggere. Innbyggerne beveger seg langs med, og på disse veiene daglig. Undersøkelser viser at den vanligste årsaken til at folk ikke sykler eller går er at de opplever det som utrygt på grunn av mengden trafikk med høy fart.

På veier med 50 kilometer i timen beveger barn seg til og fra barnehagen og skolen. Folk i alle aldre beveger seg langs med disse veiene for å gjøre sine daglige gjøremål. De må ofte dele veien med biler og tungtrafikk.

Bli medlem i Syklistforeningen her

Med lavere fartsgrenser kan vi alle senke pulsen

Syklistforeningen jobber for 30 kilometer i timen som generell fartsgrense i byer og tettbygde strøk i hele Norge. Vi vil ha 30 kilometer i timen, ettersom 9 av 10 myke trafikanter overlever en påkjørsel av bil i 30 km/t, mens bare 3 av 10 overlever i 50 km/t.

For en bilist i 30 kilometer i timen går reaksjonstiden opp, og bremselengden ned. Det betyr at bilisten blir oppmerksom på syklisten eller barnet tidligere, samtidig som at det tar kortere tid å stoppe bilen.

Mange land og byer har allerede innført 30 kilometer i timen, og resultatene viser at opplevd trygghet og trivsel går opp, mens reisetiden for bilister ikke blir vesentlig lengre.

Byer som Brussel, Paris, Lille, Bilbao og deler av London har innført lavere fartsgrense der hvor gående, syklende og biler ferdes sammen. Mange kommuner i Norge har allerede valgt å ta i bruk 30 kilometer i timen i noen områder. Syklistforeningen vil ha et nasjonalt vedtak som sender et klart signal til hele landet om at barn, unge og andre myke trafikanters sikkerhet og trygghet kommer først.

Derfor vil Syklistforeningen ha 30 km/t

• Gir bedre, triveligere og tryggere byer og tettbygde strøk
  • Ivaretar de myke trafikantenes behov for trygghet og sikkerhet
  • Gir bilisten litt bedre tid til å reagere
  • Gir bedre luftkvalitet og mindre svevestøv
  • Ved ulykker vil de myke trafikantene bli mindre skadelidende

På denne måten tar vi nærmiljøet tilbake. Med #30kmt slår litt hjertet litt saktere.

Les mer om resultater i “Innføring av 30 km/t som generell fartsgrense i europeiske byer” (2024), rapport fra Transportøkonomisk institutt.

Bli medlem i Syklistforeningen her

Med 30 km/t i byer blir trafikkavviklingen smidigere for alle.