Se og bli sett på lang avstand når du ferdes i trafikken.

– De mørkeste månedene i Norge er ofte den mest utsatte tiden for myke trafikanter. Dødsfall skjer, jeg kjenner selv til en liten gutt som døde på tragisk vis i høstmørket. Dette må ikke skje igjen. Derfor har vi utviklet en ny vest som kombinerer både lys og refleks, sier gründeren Yvonne Groseth, som er den ene halvparten i Groseth Light.

Groseth Light er opptatt av å skape mer sikkerhet og økt trygghet i trafikken. Derfor har de utviklet en vest som er synlig 360 grader og kan sees på 6 ganger lenger avstand enn med kun refleks. Lysvesten er synlig på 800 meters avstand mens refleks sees på 135 meter og må ha en lyskilde imot for å skinne. Det må ikke lysvesten.

– Vi ser at når folk bruker lysvesten, blir hele veibildet endret. Bilister i begge retninger får mye bedre tid til å planlegge en tryggere kjørerute, holde mer avstand og ta mer hensyn til de myke trafikantene, sier Groseth.

Yvonne Groseth driver bedriften sammen med moren Janicke.

Barn og økt trygghet i trafikken

Refleks ble funnet opp på 1930-tallet, og er en fantastisk oppfinnelse. Nå skriver vi snart 2024 og Groseth mener at vi endelig har både teknologi og kunnskap til å sørge for mer trygghet i trafikken. Og da er løsningen å kombinere refleks med lys, mener de. Dette vil gi økt trygghet for alle som ferdes i trafikken. Det gjelder spesielt barn.

– Vår erfaring er at bilistene tar mer hensyn når de ser en lysvest. I tillegg til at folk er mer synlige, er det også viktig at sykkelvogner og bagasjebrett er godt synlig, i hvert fall om det er barn der. De er ofte utstyrt med få reflekser og kan være lite synlig bakfra. Lysvesten eller lysbeltet kan festes på for å gi bedre synlighet på begge sider og bakfra, sier Groseth.

Statens vegvesen og Trygg Trafikk har godkjent lysvesten og lysbeltet. De har klassifisert dem som sikkerhetsprodukter.