Statsbudsjettet 2024:

Forventninger til statsbudsjettet

Norge, og verden står overfore store utfordringer. Klima, miljø og stadig økte utgifter til helse. Det blir viktigere og viktigere at midler brukes klokt. Sykkel er et effektivt, billig og helsebringende transportmiddel. Sykkelen er særlig egnet på kortere distanser.

Lekkasjer statsbudsjett
Statsbudsjettet 2024
Våre forventinger til Statsbudsjettet 2024.

For å ta ut samfunnsnytten av at flere sykler må det bedre infrastruktur til. Det må også tas grep som gjør det tryggere å være myk trafikant. Noen av disse grepene koster ikke mye; som å senke fartsgrensen til 30 km/t der syklister og biler deler veibane.

Syklistenes Landsforening har forventninger til at regjeringen er smarte og legger til rette for at flere skal sykle når de legger fram statsbudsjettet 6. oktober. Det har allerede kommet noen lekkasjer statsbudsjettet 2024, her er våre forventninger til budsjettet:

Våre forventninger til statsbudsjettet er:

Aktiv transport er bra for alle.

Samfunnsgevinsten av aktiv transport (sykling og gåing) er stor. Innsparingen ved å satse på aktiv transport kommer i flere departement, ikke bare samferdselsdepartementet. Helse og omsorgsdepartement og Klima og miljødepartementet har interesser i aktiv transport. Derfor foreslår SLF at regjeringen bevilger 10 millioner kroner til etablering av et nasjonalt sekretariat for aktiv transport.

God infrastruktur gi god bruk

Jo bedre veiene er jo flere brukere blir det. Det er det samme enten det legges til rette for bil eller sykkel. SLF ønsker at regjeringen øremerker 1 milliard kroner til gange- og sykkeltiltak langs riksvei i byvekstavtaler.

Gode vaner tidlig i livet

Regjeringen har som mål at 80 prosent av skolebarn skal gå eller sykle til skolen. SLF støtter dette målet. Samtidig ser vi at det ikke finnes noen tiltaksplan for å nå det. Vi mener regjeringen må bevilge minst 250 millioner kroner til tryggere skoleveier og nærmiljøer. Samtidig må det tas fram en tiltaksplan for å nå de nasjonale målene.

Momsfritak på sykkel

Økt sykling reduserer behov for dyre veiprosjekter i tettbygde strøk og byer. Jo flere som sykler jo mindre kø blir det. Elsykkel og lastesyker gjøre at enda flere finner det praktisk å sykle. Syklistenes Landsforening forventer at regjeringen fjerne merverdiavgiften på sykler, deler og reparasjon.

Fjerne regulatoriske og lovmessige hindringer

Syklistenes Landsforening forventer at regjeringen legger til rette for at det blir enkelt å bygge gode og trygge sykkelveier. Det må tas en gjennomgang av lover og reguleringer. Lovverket må støtte opp om god sykkeltilrettelegging. De forskjellige forvaltningsnivåene på vei (stat, fylke og kommune) må koordineres for å sikre at det er enkelt å bygge effektiv, sammenhengende og trygg sykkelinfrastruktur.