Premien fra SLF til landets beste sykkelby.

Siden 2008 gjennomfører Syklistenes landsforening (SLF) annethvert år brukerundersøkelsen Syklist i egen by, og i alle år har Lillestrøm fått de beste vurderingene av lokale syklister. Vi var også i år blant de første som gratulerte ordføreren fra Skedsmo kommune da han i begynnelsen av desember 2016 tok imot transportsykkelen vist på bildet ovenfor fra generalsekretær Morgan Andersson. Fordi vi vet at en vanlig femåring kan være noe usikker når det gjelder sykling, så skal vi også framover passe godt på Lillestrøm sykkelby!

Det var vårt lokallag som hadde foreslått at sekretariatet i SLF skulle gi en transportsykkel som premie til landets beste sykkelby – flere måneder før det ble kjent hvem som er årets vinner. Det er gledelig at transportsykkelen nå gikk til Skedsmo, og vi håper at transportsykkelen vil bli brukt mye i Lillestrøm og omegn! Men selv om dette er en svært praktisk gave, så var transportsykkelen først og fremst tenkt som symbolsk gave!

Det er årets sykkelprisvinner Geir Anders Rybakken Ørslien som var inspirasjonskilden til denne transportsykkel-premien. På sykkelkonferansen mai 2016 fikk Geir Anders tildelt sykkelprisen, fordi han ved hjelp av sin nytenkning på nettsiden transportsykkel.no i mange år har fyret opp begeistringen for lastesykler. Vi mener at også landets beste sykkelby har behov for nytenkning. Vi håper derfor at Skedsmo kommune vil bli inspirert av prisen – og at lokale syklister i Lillestrøm og omegn vil bli imponert over mange flere gode sykkeltiltak i årene framover!

Vårt lokallag er selvfølgelig gjerne med i det framtidige arbeid for bedre sykkelforhold i Lillestrøm og omegn. Allerede ved prisutdelingen i begynnelsen av desember har vi foreslått to konkrete tiltak:

• Administrasjonen fra Skedsmo sender søknad om å bli medarrangør for sykkelkonferansen 2018
  • Lokalpolitikere fra Skedsmo deltar sammen med representanter fra kommunens bedriftsidrettslag og vårt lokallag på 50 lokale bysykler på den lille styrkeprøven fra Eidsvoll til Lillestrøm juni 2017

Kommunen har allerede signalisert at de er positive til disse tiltak og invitert oss til et første samarbeidsmøte 26. januar 2017. Dette motiverer oss til å foreslå flere konkrete sykkeltiltak i månedene framover… Så følg med her, og send oss gjerne dine egne forslag til lillestrom@syklistene.no! Godt nytt år!