Familie på tur langs den Gylne Linje i Askim (Foto: Helge Ingstad/Den Gylne Linje)
De beste sykkel-opplevelsene får barna med riktig sykkel (Foto: Helge Ingstad)

Viktig ved kjøp av sykkel til barn

• Ikke kjøp for stor sykkel. Barnet skal vokse ut av sykkelen, ikke inn i den.
  • Vekten på sykkelen er viktig. En lettere sykkel gir større sykkelglede.
  • Bremser og eventuelle gir må være enkle for barnet å bruke.
  • Ta med deg barnet når du skal velge sykkel. Det gjør det enkelt å velge riktig størrelse og sjekke at barnet har håndkraft nok til å bremse.

Hvilken type sykkel?

For de minste er balansesykkel (sykkel uten pedaler) en enkel og morsom inngang til sykkel med 2 hjul. Veien via støttehjul vil som regel være unødvendig dersom barnet behersker balansesykkel.

De fleste barnesykler er terrengsykler uten demping eller med demper foran, og passer fint til all type sykling. Rett styre og litt volum på dekkene slik at hjulene får god kontaktflate med underlaget og tar ujevnheter godt gjør terrengsykkelen til den mest anvendelige uavhengig av bruk.

Barnet skal vokse ut av sykkelen

Som med alt annet utstyr skal barnet vokse ut av sykkelen, ikke inn i den. Barnet skal enkelt kunne sette begge bena trygt i bakken. Ta med barnet i butikken slik at det kan prøves før kjøpet.

Det er lettere å lære å sykle på en liten sykkel

For barn er det ekstra viktig med sikkerhet og trygghet for god læring. Føler de seg trygge på sykkelen, er det raskere å lære gode sykkelferdigheter og føle mestring. Spesielt viktig er det for den første sykkelen.

Dersom sykkelen er for stor, er det spesielt vanskelig å starte og stoppe trygt. Det fører til usikkerhet, noen ekstra skrubbsår eller i verste fall ulykker med større skader. Hvis du er i tvil er det bedre å velge en litt liten, enn for stor sykkel. Ved å sette opp setet og gjøre justeringer på styret vil barnet likevel kunne vokse med sykkelen i 2-3 år.

Gode bremser er det viktigste utstyret

For å sykle sikkert er det viktig at barnet kan stoppe med kort bremselengde. Det gjør at både barn og voksne føler seg trygge, og gjør syklingen morsommere for alle.

For de aller yngste er det pedalbrems som gjelder

De aller minste syklene har i stor sett ett gir og pedalbrems på bakhjulet. Det er intuitivt for barna og de lærer det ganske raskt. I tillegg er det som regel en håndbrems for forhjulet. Det øker bremsekraften betraktelig, og er fint å venne seg til å bruke tidlig. Da blir det blir overgangen håndbremser både foran og bak lettere, noe som er vanlig på litt større sykler.

Felgbrems eller skivebrems?

Barn har små hender og ofte liten kraft, og det er viktig at barnet lett kan gripe rundt bremsen og ikke har problemer med å klemme hardt nok for å oppnå god bremsekraft.

Håndbrems for barnesykler er enten felgbrems eller skivebrems. Felgbremsen fungerer ved at gummiklosser klemmer på felgen. Skivebremsen består av en bremseskive som sitter ved navet, der hydraulikk eller kabler klemmer bremsesko inn mot bremseskiven. De minste syklene har i stor grad felgbrems, men skivebremser har blitt vanlig på de litt dyrere barnesyklene.

De fleste skivebremser er lettere å kontrollere enn felgbrems

Skivebremser trenger mindre kraft på hendelen ved bråbrems, og er lettere å kontrollere bremsekraften med. Det gjør det enklere å låse hjulet og stoppe kontrollert når barnet har lært å bremse med riktig kraft. Skivebremser koster litt mer og er vanskeligere å vedlikeholde selv, men vil som regel ikke kreve justeringer og vedlikehold så hyppig.

Vær oppmerksom på at de billigste skivebremsene ikke nødvendigvis er et bedre alternativ enn gode felgbremser. Skivebremser som ikke er hydrauliske fungerer i mange tilfeller ikke godt nok. Som tidligere nevnt får man som regel det man betaler for. Uansett valg av type er det viktigste at barnehånda rekker rundt håndtaket og har nok kraft til å stoppe raskt.

Læring ved lek; bremse-leken

Å leke på sykkelen sammen med barna er gøy og gir god læring: Lag en strek på tvers av kjøreretningen på et oversiktlig sted uten biltrafikk. Konkurrer om hvem av dere som kan sykle i god fart mot streken og bremse fra streken med kortest mulig bremselengde. Start med lav fart, og øk farten etter hvert. Vær forsiktig med håndbremsen i starten. Hvis man låser hjulet, kan det bli velt. Forbremsen gir svært stor bremsekraft, men det gjelder å posjonere riktig.

Styr unna de tyngste syklene

For et lite barn er det mye enklere å håndtere en lett sykkel, enn et tungt drog. En lett sykkel er enklere å håndtere og få full kontroll på. Barnet opplever raskere mestring og ikke minst høyere sikkerhet. De minste barna bør ha en sykkel på under 10 kg. Det finnes barnesykler på markedet som veier over 15 kg. De anbefaler vi å styre unna.

Ikke deg lure av utseendet, med kraftige rammer, feite hjul eller dempere både foran og bak når du velger sykkel. Masse ekstrautstyr ser fint ut, men kan senke sykkelgleden, da slikt utstyr veier mye og bokstavelig talt gjør det for tungt å tråkke opp bratte bakker med.

Med eller uten gir?

For de yngste er det vanskelig å holde styr på bremser og gir samtidig som de lærer seg å tråkke og holde balansen. Å slippe å forholde seg til gir gjør det litt enklere i starten. I læringsfasen er det viktig at sykkelen er lett giret. Det vil ikke ta lang tid før barnet behersker å holde balansen og starte å stoppe trygt, og behovet for tyngre gir til lengre turer melder seg raskt. En sykkel uten gir får derfor kort levetid. Sykkel med frikrans og gir på bakhjulet gir en enkel betjening. Med mange gir får både svært lette gir, og samtidig kan få tung utveksling for de lengre turene. Det anbefales girveksler som girer ved vridning. Det gir enklere betjening.

Tips dersom den første sykkelen er med gir:

Teip girhåndtaket på en lett utveksling med elektrikerteip hvis barnet skal lære å sykle på en sykkel med gir. På lette gir er det enklere å lære seg å holde balansen, starte og stoppe og sørger for at farten ikke blir for høy. Så fort barnet behersker balanse og start/stopp kan teipen fjernes, og vips, så er sykkelen klar for familietur i Marka.

Demping eller stiv gaffel?

Mange barnesykler kommer med dempegaffel, og at det kan være fint hvis barnet skal sykle på sti og i terrenget, men at den også gjør at sykkelen veier mer eller blir betydelig dyrere.

Styr helt unna fulldempet sykkel til de yngste barna. Det gir en tung sykkel, og i de fleste tilfeller uten godt funksjonelle dempere. Oppgrader heller til dekk med større volum og fyll det med mindre luft. Dette vil ta av mye av ujevnhetene og gi god kontakt med underlaget.

Læring ved lek

Ta med deg barna til nærmeste akebakke. Ofte er det gress-underlag og enkle stier på slike steder. Lek utenfor vei og på sti synes de fleste barn er kjempegøy. Dessuten utvikler barnet ditt (og sannsynligvis du selv) bedre sykkel-teknikk og blir en tryggere syklist til skole eller fritidsaktiviteter.

Hvor mye koster en bra barnesykkel?

En god barnesykkel behøver ikke være veldig dyr. Det finnes gode, nye sykler der ute for 1000-1500 kroner og oppover for de yngste. Legger du i noen tusenlapper ekstra, får du en sykkel med til dels mye bedre funksjon, som ofte gir en bedre sykkelopplevelse. Den vil dessuten vare lenger og kan i større grad gå i arv til yngre søsken, eller selges videre når den blir for liten.

En god sykkel er trolig verdt investeringen

Barn elsker frihetsfølelsen ved å sykle og skal kanskje bruke den hver dag hele sykkelssesongen. Kost/timer/lykke blir liten ved å legge i litt ekstra.

Du kan spare mye hvis du kjøper brukt, men det krever litt kyndighet

Sjekk med venner, på Finn.no eller på lokale salgsforum på nettet før du går til sportsforretningen og kjøper en ny. Brukt sykkel gir nesten alltid mer for pengene. Tipsene i denne artikkelen gjelder selvfølgelig også for bruktsykkel. Hvis du kjøper brukt bør du ha med deg en sykkelkyndig, som kan sjekke slitedeler og påse at sykkelen er i god stand hvis du er lite kyndig selv.

Ny sykkel bør kjøpes i butikk

Ny sykkel bør kjøpes hos en sykkelforhandler som kan sykkel. Da får du god hjelp og garanti på sykkelen – og ikke minst dere får anledning til å kontrollere at barnet kan håndtere sykkelen.

Ha det gøy på sykkel med barna!

Vi ønsker deg lykke til med kjøp av sykkel, og ønsker deg og familien gode sykkelopplevelser i skog og mark eller til og fra skole og fritidsaktiviteter!