Aktive jobbreiser:

Kommunale virksomheters sykkelsatsning

Syklistenes Landsforening har nå kartlagt 103 kommunale virksomheter i Oslo, for å avdekke i hvor stor grad virksomhetene legger til rette for at folk lettere kan velge sykkel og annen aktiv jobbreise. Dessverre fikk ingen av kandidatene toppscore fra oss. Over halvparten ender likevel opp på pallen.

Roar Næss fra Syklistenes Landsforening er med i teamet som undersøker arbeidsplasser tilrettelegging. Befaring av 103 steder avdekker stor variasjon i sykkeltilrettelegging ved arbeidsplasser i Oslo kommune.

103 kommunale virksomheter i Oslo er i løpet av det siste 1,5 året blitt undersøkt for hvor godt de tilrettelegger for sykling, sparkesykling, kollektivtransport og kombinasjonstransport. I kartleggingen ser vi på hvordan virksomhetene tilrettelegger for sykling gjennom strategiske grep, praktisk og sosialt/kulturbygging på arbeidsplassen.

– Det er første gang vi har gjennomført et så stort kommunalt kartleggingsprosjekt. Dette har vært et krevende men morsomt prosjekt da det er svært ambisiøst med stram tidsramme. Tidsrammen ble ytterligere strammet slik at vi måtte jobbe svært effektivt. Eksempelvis kartla vi 41 virksomheter innenfor en periode på 3 måneder i 2022, forklarer Matias Lyngved Pizarro, som er prosjektleder i Syklistenes Landsforening.

Ingen av de undersøkte virksomhetene fikk toppscore, men nærmere 1 av 5 fikk sølv, mens 2 av 5 fikk bronse. Resten fikk ikke en bestemt score, men fikk gjennomført en kartlegging. Uansett hvilken score virksomheten fikk, har den nå fått råd og anbefalinger for hvordan virksomheten bedre kan legge til rette for ansatte, besøkende og brukerne som benytter aktiv transport som sykling og gåing.

Oslo kommune ønsker å møte de syklende ansatte med “rød løper”

Bakgrunnen for prosjektet er at Oslo kommunes arbeidsplasser skal være foregangsvirksomheter for å redusere klimagassutslipp gjennom å fremme aktive jobbreiser [i.e., ansatte som går, løper, sykler eller tar kollektivtransport til og fra jobb]. Samtidig er prosjektet koblet opp mot kommunens sykkelstrategi, som beskriver at, “Oslo kommune må sørge for at brukere som velger sykkelen [elsykkelen og sparkesykkelen] blir møtt med “rød løper”” (sykkelstrategi 2015-2025). Samt Oslo kommunes klimastrategi som beskriver at “gange, sykkel og kollektivtransport skal være førstevalgene for reiser i Oslo”.

Prosjektleder Mathias Lyngved Pizarro og Ida Ploman har vurdert 103 kommunale virksomheters sykkeltilrettelegging

Bedre klimaavtrykk gjennom aktive jobbreiser

Samarbeidet mellom Syklistenes Landsforening og Klimaetaten startet opp i august 2022, og ble avsluttet i desember 2023. Kartleggingene er skreddersydd for hver enkel kommunal virksomhet og gir innsikt i de ansattes reisevaner og de fysiske forholdene på arbeidsplassen. Kartleggingen gir også forslag og råd knyttet til tiltak på arbeidsstedet som virksomheten kan ta tak i. Prosessen har bestått av (1) rekruttering, (2) befaring, (3) reisevaneundersøkelse og (4) rapport etterfulgt av (5) rådgivning for virksomheter som ønsket dette.

– Vi har sett på hvordan virksomheter sørger for at ansatte har attraktive sykkelfasiliteter, som tilgang på tyverisikre sykkelparkeringer, dusjtilgang, og verdige garderobeforhold for å nevne tre eksempler, sier Matias Lyngved Pizarro.

Her er et eksempel på en kommunal sykkelparkering

Bred kompetanse på kartlegging

Alle virksomheter har blitt syklet til for å få en vurdering av infrastrukturen rundt virksomheten, hvor enkelt og trygt det oppleves å parkere sykkelen og hvor enkelt det oppleves å skifte/oppbevare yttertøy.

– På denne måten har vi opparbeidet et særegent og omfattende kunnskapsgrunnlag. At arbeidsplasser tilrettelegger for aktiv transport i byggene sine er like viktig som å bygge sammenhengende sykkelinfrastruktur fordi det ene henger sammen med det andre, sier Pizarro.

Andre eksempler på konkrete initiativ som Syklistenes Landsforening kartlegger er ikke-brukervennlige løsninger, arealmangel, mangel på universell utforming og økonomiske begrensninger.

Mange berørte

Mellom 8000-9000 ansatte er direkte og indirekte berørt av kartleggingene som har blitt utført. Det betyr at de enten jobber i virksomheten, er elev på skolene, besøkende til helsevirksomhet eller en samarbeidspartner.

Blant de kartlagte virksomhetene er det stor spredning mellom type sektor og virksomhet. Det er flest kommunale skoler som er kartlagt, 40 prosent av de som er undersøkt er skoler, hvor flertallet er barne– og ungdomsskoler. Det er også et stort antall etater og administrative enheter. I tillegg er det helsevirksomheter, barnehager og annet, som f eks 110-sentralen i Oslo. Se kart over alle virksomhetene her, klikk på rødt punkt for å se de enkelte virksomheters resultater.

Les om den videregående skolen i Oslo Kuben som får annerkjennelse for god tilrettelegging for aktive jobbreiser her.

Prosjektet kartla ulike type kommunale virksomheter, hvor flest er skoler.

Konklusjon: kommunale virksomheter kan bli bedre på tilrettelegging

Basert på utførte kartlegginger erfarer Syklistenes Landsforening at kommunale virksomheter har en utfordrende vei videre for å tilrettelegge bedre for aktiv transport på arbeidsplassen. Når ansatte skal oppfordres til å bruke aktiv transport som gå og sykling i hverdagen, er det nyttig at arbeidsplassen sørger for at det er tilstrekkelig med kapasitet for trygg sykkelparkering.

Funnene viser også at for de syklende sin del, handler det hovedsakelig om at flertallet av virksomheter mangler brukervennlige parkeringsløsninger som er universelt utformet. Samtidig er ikke arbeidsplassene rigget for å romme en sykkelandel på 20 % grunnet arealmangel og kapasitetsutfordringer. Samtidig er fåtallet av virksomhetene tilrettelagt for helårssykling.

Grunnen til at ingen virksomheter fikk gull dreier seg hovedsakelig om at virksomheten ikke har tilrettelagt godt nok for sykling. For eksempel blir det ikke attraktivt å velge sykkel/sparkesykkel til/fra jobb om den fysiske tilretteleggingen er lite velfungerende, for eksempel i form av forhjulsstativer, og mangel på tak/innendørs parkering gjør det i praksis svært lite attraktivt å helårssykle. Listen er lang, og går både på vilje til å tilrettelegge, mangel på penger/areal, mangel på synergi, medvirkning og samarbeid mellom involverte interessenter og annet.

Fakta om prosjektet:

• Syklistenes Landsforening har siden august i 2022 frem til desember 2023 utført et samarbeidsprosjekt med Klimaetaten i Oslo kommune.
  • Bakgrunnen for prosjektet er at Oslo kommunes arbeidsplasser skal være foregangsvirksomheter for å redusere klimagassutslipp gjennom å fremme aktive jobbreiser [i.e., ansatte som går, løper, sykler eller tar kollektivtransport til og fra jobb].
  • I løpet av 1,5 år er 103 kommunale virksomheter undersøkt, og fått en vurdering.
  • Syklistenes Landsforening startet prosjektet i samarbeid med Klimaetaten. Prosjektet var da lagt ut på anbud. I 2022 vant Syklistenes Landsforening anbudsrunden, og har jobbet med prosjektet frem til desember 2023.