Johan Toverud Jensen dro fra Lindesnes til Nordkapp på 28 dager. Her er han endelig i mål ved Nordkapp. Foto: Tilfeldig forbipasserende.

Av Johan Toverud Jensen

Denne lille oppsummeringa bygger på egen erfaring: 10. mai i år – på full fart inn i pensjonisttilværelsen – la jeg ut på sykkeltur fra Lindesnes med Nordkapp som mål. 28 dager, 2940 km, 77 kommuner, 21 ferger og et ukjent antall tunneler seinere nådde jeg mål på Nordkapp-platået 6. juni.

I etterpåklokskapens lys ville det kanskje vært lurere å starte et par uker seinere. Da ville sykkelværet kanskje vært litt mer som man gjerne vil se det. Dosen med temperaturer mellom null og fem grader, kraftig motvind fra nordvest, snøvær, haglbyger og øs pøs regnvær var uansett mot normalt. Det gjorde turen til en vel så hard mental som fysisk utfordring.

Les mer om sykkelturer i Norge på vår portal SykkelNorge.

Kværangsfjellet er ofte stengt, men åpent da Johan krysset området. Foto: Privat

Veien for meg selv

Men samtidig, ville jeg likevel ikke gjort det annerledes. Å sykle Norge på langs før den verste turisttrafikken setter inn – både på to og fire hjul – har sine åpenbare fordeler. Det er god plass på veier, ferger og overnattingssteder der de må benyttes. Jeg hadde ikke med utstyr for å campe og overnatta relativt likt mellom hotell, campinghytter og etter forhåndsavtale med familie/venner.

Å sykle Norge langs kysten gir en unik mulighet til å oppleve den storslagne naturen landet har: Korte, men bratte kneiker opp og ned i Agder. Jærens sletter som innbyr til sjenerende (mot)vinder. Vestlandets fjorder. Et ferge- og øy-eldorado som varer helt fra Vestlandet til Magerøya i Finnmark der Nordkapp-platået ligger. Helgelandskysten og kysten i Troms der fjellene troner med sine snødekte topper og faller ganske så rett ned i fjordene du sykler inn i og ut av.

Turen ble en opplevelse i norsk historie, industri, kultur og natur - i skjønn forening. Foto: Privat

Mange høydepunkter

Høydepunktene blir mange på en sykkeltur som varer i fire uker. Noen er av det mellommenneskelige slaget – hjertevarme og gjestfrihet. På langt nær alle fergekaier er satt opp med varmestuer for «trengende» syklister. Da varmer en overraskende tekopp med sukker fra en tilfeldig bobilturist ekstra. Det samme gjør en ekstra middagsporsjon fra en ukjent familie når du bommer litt på næringsinntaket og planlegging av innkjøp der det er langt mellom butikkene.

Andre handler mer om det du ser og opplever langs veien – på godt og vondt: På Sørvestlandet ligger bedehusene som forteller om religiøse bindinger tettere enn du aner. Bergsprekker med vann som tyter ut bærer bud om Norge som det rennende vannets land. Snøvær på selveste nasjonaldagen etterlater seg utemøbler med ti cm nysnø på 300 meters høyde. Selveste tunnelen blant tunneler på turen: Nordkapptunnelen er nesten sju km lang og tar deg 212 meter under havets overflate før du skal klatre opp igjen til den siste øya på turen.

Tett på småsteder, byer og kommuner

Hvis du vil få et forhold til Norges geografi der småsteder, byer og kommuner er mer enn bare ei lang rekke med navn, er en tilsvarende sykkeltur tingen. Planlegging av de enkelte etappene gir deg god tid til å fordype deg i landets geografiske finurligheter. Oppsummeringene etterpå gir inspirasjon til å tenke mer over hvor du faktisk har vært.

Har du en måned eller litt mer til disposisjon, er det langt fra noen fysisk umulighet. Har du lyst til å sett din egen mentalitet litt på prøve, er det bare å gå i gang med å planlegge og prøve. Når målet er nådd, vil du garantert ikke angre.

Intervjuet i NRK

Vil du høre mer om Johan Toverud Jensens reise? Han ble intervjuet i «Godt selskap» på NRK P1 6. juni, samme dag som han ankom endedestinasjonen Nordkapp. Du kan lytte til intervjuet her.

Noen opplevelser fra turen