Universitet i Bergen mottar spesiell pris

Norges første Sykkelvennlige universitet

Å få studenter og ansatte til å være aktive til jobb er viktigere enn noen gang tidligere. Dette har UiB tatt på alvor og har jobbet hardt for at tilretteleggingen på studiestedet skal være best mulig. Nå har de fått bekreftelse på at arbeidet er viktig og har stor verdi både for den enkelte, universitet og samfunnet.

Mange fikk anledning til å få service på sykkelen sin da UiB 22. september ble sertifisert som Sykkelvennlig universitet. Foto/ill.: Ole Marius Kvamme

Det var en glad og fornøyd rektor som mottok plaketten og beviset på at UiB er et Sykkelvennlig universitet på selveste Verdens bilfrie dag.

– Vi arbeider systematisk med å senke klimagassutslippene våre, og har som mål å være klimanøytrale innen 2030. Denne sertifiseringen viser at vi er på riktig vei, sier rektor Margareth Hagen.

UiB og ansatte har vist et enormt engasjement

I dag 22. september har universitet markert sertifiseringen med sykkelservice, foredrag, utdeling av lykter og servering av kaffe og boller.

– UiB og alle ansatte som har deltatt i sertifiseringsprosessen, har vist et enormt engasjement. De har vært en stor drivkraft i å gjennomføre nye tiltak for å tilrettelegge for at enda flere skal velge en aktiv reisevei til universitetet, forteller prosjektleder for Sykkelvennlig arbeidsplass i Syklistenes Landsforening, Lotte Frost.

Det er fokus på å få flere studenter til å sykle til universitetet/studiestedet. Syklistenes landsforening håper at flere universiteter vil sertifiseres og jobbe strukturert med tilrettelegging, slik at andel som velger aktive reiser i hverdagen økes.