Sykling i Oslo

Høy fart på biltrafikk der syklister og bilister deler veibane oppleves som utrygt for syklistene. Derfor vil ambisjonen om å ha 30 km/t bidra til å øke tryggheten for barn og voksne som ferdes på sykkel.

Mangel på sammenhengene sykkelvei er et annet problem hverdagssyklisten må håndtere.

– Der det er tilrettelagt for sykkel følges regler for syklister, der det ikke er det skal vi følge regler for bilister. Og når vi må over på fortauet så er det nye regler igjen. Sammenhengende sykkelveier er derfor viktig og bidrar til at flere sykler og gir mer forutsigbarhet for alle, sier Ida Eline Fuglevik Dahler, som leder vårt lokallag i Oslo.

Syklistenes Landsforening vil følge opp Oslo-byrådet fremover.

– Nå gleder vi oss til å heie på det nye byrådet i Oslo. Vi vil følge satsingen og minne dem på hva de har lovet, sier Eline Oftedal, Generalsekretær i Syklistenes Landsforening.

Utdrag fra Hammersborgerklæringen:

Oslo skal være en by der det er attraktivt og trygt å sykle og gå hele året. Fravær av trygghet og et usammenhengende sykkelveinett er blant de største hindrene for at flere skal sykle. Byrådet vil fullføre et sammenhengende sykkelveinett av høy kvalitet, rydde opp i barrierene for syklende og gående i sentrum og sørge for flere trygge sykkelparkeringsplasser. I arbeidet med sykkelveinettet vil byrådet prioritere prosjekter og tiltak som har størst potensial for å øke sykkeltrafikken.

Byrådet vil:

√ at tilrettelegging for myke trafikanter skal være et bærende premiss i byutviklingen

√ forsterke og konkretisere gå-strategien og etablere flere gågater, fortau, snarveier, gangveier og områder som er særlig tilrettelagt for myke trafikanter, blant annet en sammenhengende gågate fra Kvadraturen til øvre Grünerløkka

√ sikre alle barn trygge skoleveier, ved at alle skoler blir en del av hjertesonearbeidet

√ øke trafikksikkerheten gjennom å innføre 30-sone som hovedregel på det kommunale veinettet

√ sikre forsvarlig vinterdrift av gågater, sykkelveier og særlig fortau, innføre en «vintergaranti» på et utvalgt nett og prøve ut alternativer til veisalt

√ følge opp sykkelstrategien og styrke tryggheten og fremkommeligheten for syklister, blant annet ved å bygge et sammenhengende sykkelveinett uten systemskifter, tryggere kryssløsninger og tydeligere sykkelakser over hele byen

√ etablere og legge til rette for flere trygge sykkelparkeringsanlegg og servicestasjoner for sykler, der det også er tilbud om lading for elsykler

√ integrere elsparkesykler og annen delingsmobilitet i kollektivtilbudet, og utvide ordningen til de ytre bydelene

Les mer om vårt lokallag i Oslos forventninger til det nye bystyret i Oslo her.