Nye tider i regnbyen
Lokallaget i Bergen har siden 1980 kjempet mot dårlig vær og dårlig tilrettelegging. Sykkel-VM og planer om verdens lengste sykkeltunnel gir signaler om nye tider.
Lokallaget i Bergen har siden 1980 kjempet mot dårlig vær og dårlig tilrettelegging. Sykkel-VM og planer om verdens lengste sykkeltunnel gir signaler om nye tider.
Av Sondre Thorbjørnsen
Siden Bjørn Mowinckel-Nilsen ble valgt inn som styreleder for lokallaget i fjor, har han rukket å snakke om sykkelsaken blant annet på NRKs Vestlandsrevyen og i lokalpressen.
– Vi bruker en del tid på å vurdere plansaker og deltar frivillig på arrangementer som eksempelvis Sykle til jobben-aksjonen og i samarbeid med Bergen kommune, sier Mowinckel-Nilsen.
I Syklistenes Landsforenings siste kåring av beste sykkelby, «Syklist i egen by», kom Bergen på 25. plass av 30 byer. Mowinckel-Nilsen velger å se konstruktivt på det:
– Vi jobber hele året med å framsnakke sykling – å fortelle at det er et godt og enkelt alternativ for persontransport. En del arbeidsplasser har satset på sykkel og bedre sykkelparkering, og det er bra.
Vi får vel satse på en zero-to-hero-utvikling etter sykkel-VM.
At byen har nesten 200 regndager i året er heller ikke noe problem, påpeker Mowinckel-Nilsen:
– Tross noe regn har vi lengre tid uten snø og is i løpet av året enn mange andre deler av landet.
Det er med andre ord bare å ta på seg sydvesten!
Tross plasseringen på «Syklist i egen by»-undersøkelsen kan ikke byen sies å være uten ambisjoner. I september ble Sykkel-VM arrangert i byen, og det skapte stor begeistring. Mowinckel-Nilsen håper at arrangementet kan gi et oppsving for byen, som har tre prosent sykkelandel.
– Vi får vel satse på en zero-to-hero-utvikling etter sykkel-VM.
Og det er bokstavelig talt lys i enden av tunnelen. Byen har nemlig planer om å bygge det som skal bli verdens lengste sykkeltunell, på 2,9 kilometer, gjennom fjellet Løvstakken. Den ferdige tunnelen vil forkorte reisetiden rundt fjellet med hele 20 minutter.