Endelig klar for høstsykling. Foto: Tor-Magne Andreassen.

Jørgen Eia Bringedal fra vårt lokallag i Vestfold merket at mange satt pris på deres aksjon i Larvik.

– Mange av de syklende som får lykter fra oss blir veldig glade og overrasket. Mange hadde allerede lykt på sykkelen sin, og de fleste ble litt mer bevisst hvor vikig det er å bruke lykt nå. Spesielt er folk nå mer opptatt av hvor viktig det er å se og bli sett i trafikken, sier Jørgen Eia Bringedal.

Vi hadde Synlig syklist aksjon tirsdag 17.oktober.

I oktober sto våre tillitsvalgte ved et kjent knutepunkt i Larvik, hvor mange sykkelpendlere passerte. Det ble delt ut mange lykter. De planlegger en ny aksjon i november, sammen med Larvik kommune.

– Det er jo en veldig takknemlig oppgave å dele ut gratis lykter til glade syklister om morgen. Det gjør det ekstra gøy og meningsfylt for oss å arrangere synlig syklist, sier Jørgen Eia Bringedal.

Er du ikke medlem i Syklistenes Landsforening enda? Meld deg inn i dag.

Sykkelen er nå klar til bruk! I tillegg til sykkellykter, justerer vi gir og bremser. Foto: Tom Rune Estensen.

Flere aksjoner i Bergen

– Det er alltid kjekt å snakke med syklister og dele ut lykter. Aksjonene blir svært godt mottatt. Lykt-aksjonene er også en god anledning til å drive medlemsrekruttering, sier Reidar Thorstensen, styreleder i Bergen og omegn.

Han legger til at det var interessant å se hvordan aksjonene som ble avholdt på hver sin side av Bergen sentrum, nådde ut til svært ulike syklister.

– I Sjøgaten, hvor det er sykkelfelt, er andelen menn i treningstøy på landeveissykkel høy. Ved Småpudden i Bergen er det mer variert i alder og kjønn blant de syklende. Det blir interessant å se om dette vil endre seg over tid, da sykkelfeltene i Sjøgaten skal omgjøres til sykkelvei. Byggingen starter neste år, sier Thorstensen.

Eivind Kvamm-Lichtenfeld (t.v.) og Reidar Thorstensen fra Syklistenes Landsforening i Bergen.

Synlig syklist i Bodø og Sørfold

I Bodø og Sørfold hadde lokallaget en rekke Synlig syklist aktiviteter, både på skoler og i byen, slik de har gjort tidligere. På skolene stilte elever opp med syklene sine, for sjekk og installering av sykkellykt. Elever som hadde møtt opp uten egen sykkel fikk sykkellykter utlevert. Alle fikk informasjon om regler for belysning og refleks på sykkelen.

– Alt i alt var det en fin aktivitet for elever og lærere, og for oss som bisto dem, sier Tom Rune Estensen fra lokallaget.

Han utdyper at i Bodø har de hatt Synlig syklist-aksjoner ved flere andre skoler og deltatt under Mørkved miljø- og bydelsdag i september, hvor syklister også fikk lykt og enkel sjekk av syklene.

Sykkelen settes i god stand - slik at barna kan oppleve sykkelglede også i høstmørket. Foto: Tor-Magne Andreassen.

En hjelpende hånd med Synlig syklist

Synlig syklist-kampanjen er et årlig opplegg – i år samarbeider vi med 29 kommuner og 6 fylkeskommuner, for å øke folks bevissthet om hvor viktig god synlighet når man ferdes i trafikken. Dette er spesielt viktig når det blir mørkere ute.

– Vi er imponert over alle aksjonene våre fantastiske lokallag har gjennomført, både på strategiske steder i byene og ved barneskoler. På de fleste stedene har vi hatt både lyktutdeling, teknisk gjennomgang av sykkelen og utbedring. Dette er viktig, og kanskje spesielt for barna, slik at de blir både synlige og sikre syklister, sier Olav Fjeld Kraugerud som er prosjektleder for Synlig syklist i Syklistenes Landsforening.

Synlig syklist gjennomføres i kommuner i hele landet i løpet av september og oktober. Syklistenes Landsforenings lokallag og frivillige deler ut lykter ved skoler og ved knutepunkt der mange syklende ferdes, til sammen deles det ut om lag 10.000 lykter i hele landet, slik at sesongen blir lenger og gir trygg sykling.

– Vi er på en måte en hjelpende hånd til de syklende ved at de får det lyset de trenger til å sykle sikkert. I tillegg bidrar dette også til at mange kan strekke sykkelsesongen lenger, da de har det de trenger for å sykle i mørket. Økt sykling er viktig for folkehelsa, derfor er dette også et tiltak for å en mer aktiv befolkning, sier Kraugerud.

Aktiviteten inngår som ett tiltakene i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg. Lys og lykter er enkle forholdsregler som gjør høst- og vintersykling tryggere.

Kommuner og andre som er nysgjerrige på hvordan dette kan gjennomføres, kan ta kontakt med oss for planlegging rundt synlig syklist, på e-post Olav@syklistforeningen.no

Se og bli sett i trafikken! Her er vi på plass i Ålesund.